Konkurencja to najnowsza (wydana na początku sierpnia) gra planszowa Wydawnictwa Pole Position. Jej tematyka jest zadawać by się mogło poważna – walka o klientów toczona pomiędzy dużymi sieciami sklepowymi. Gra jednak do poważnych nie należy, wręcz odwrotnie. Problem „sklepowej konkurencji” został opakowany w żartobliwe i wesołe podejście, mające zapewnić graczom dobrą rozrywkę i dużo śmiechu.
Pudełko gry na pierwszy rzut oka wywiera pozytywne wrażenie. Jest spore, kolorowe, zaopatrzone w grafiki z gry, które od razu utwierdzają nas w przekonaniu, że po rozpakowaniu czeka nas coś miłego. Niestety, okazuje się, że opakowanie wykonane zostało z bardzo cienkiego kartonu. Praktycznie po pierwszym rozpakowaniu i ponownym zapakowaniu rozpada się ono w rękach, a raczej składa do środka, tracąc kompletnie swoją pierwotną funkcję. Zapomnieć możemy o wyłożeniu go wśród innych gier na półce lub przewożeniu w plecaku – grę należy szybko ratować, przed zagubieniem części i przepakować do własnego alternatywnego pojemnika.
W środku pudełka znaleźć można 4 plansze sklepów. Wykonane są one z bardzo solidnego kartonu i sprawiają wrażenie niezniszczalnych. Ilustracje przedstawiają cztery różne, biorące udział w rozgrywce markety: Obij, MediaWarkt, Żabę i GOŁ Sport. Widać tu zdecydowane nawiązania do istniejących na polskim rynku marek, co zdecydowanie dobrze wpływa na humor graczy. Na każdej planszy znajduje się 15 miejsc na żetony.
W plastikowym woreczku mieści się kolejna ważna, jeśli nie najważniejsza, cześć gry – żetony klientów. Jest ich 80 sztuk, podzielonych na następujące kategorie: bogacz, brudas, grubas, kretyn, złodziej oraz zwykły klient. Są one wykonane solidnie, opatrzone humorystycznymi rysunkami. Do każdego klienta przypisane jest kilka zasad, np. bogacz w grze liczy się za 2 klientów.
Trzecim składnikiem gry jest 50 kart funkcyjnych. Na każdej znajduje się opis działania i grafika nawiązująca do nazwy karty. Wydaje mi się, że ten element został wydany na trochę za cienkim papierze, za to sprawia on wrażenie trudnego do pobrudzenia.
Nieodzownym elementem gry jest instrukcja – tu zadrukowana obustronnie karta A4. Niestety niektórym osobom zrozumienie zasad nań opisanych może sprawić pewną trudność. Zdecydowanie przydałaby się jej korekta językowa.
Miłą niespodzianką jest znajdujący się w pudełku zestaw kart do Kartazmy RGK. Jeśli ktoś gra w ten tytuł na pewno będzie zadowolony z takiego podarunku.
Cel gry można określić jednym zdaniem – zdobycie 15 klientów. Należy pamiętać, że niektórzy klienci nie liczą się (np. kretyn) lub liczą się np. podwójnie (bogacz), także cel ten nie jest tożsamy z zapełnieniem planszy sklepu żetonami. Rozgrywka przeznaczona jest dla 2-4 osób (choć naprawdę lepiej grać w nią w co najmniej trzech).
Gra podzielona jest na tury, a te na fazy. Faza pierwsza, to dociągnięcie kart. Faza druga to otrzymywanie żetonów klientów. Trzeba przyznać, że autorzy zastosowali sprytną sztuczkę, która zapewnie w tym miejscu pewną losowość, bez użycia kostki. Klientów można dostać 2 lub 3. Trzecia faza to faza sklepu, w której gracz może wykonać 4 akcje. Do każdej czynności przypisana jest ich pewna ilość, np. wystawienie klienta w swoim sklepie to jedna, a w sklepie przeciwnika dwie akcje. Następnie następuje tura kolejnego gracza, itd.
Zasady gry są proste do zapamiętania (gdy już się odcyfruje z instrukcji), a ich skrót znaleźć można specjalnych kartach funkcyjnych, tak że każdy gracz może mieć je przy sobie
W Konkurencję gra się naprawdę przyjemnie. Nie jest to może rozrywka z wyższej półki strategii, ale w założeniu taką nie miała być. Spełnia swoje zadanie – dostarczania łatwej i przyjemnej rozrywki w gronie znajomych. Może średni czas gry, wynoszący kilkadziesiąt minut jest ciut za długi i w pewnych warunkach gra może się przeciągać.
Reasumując: Mamy tu do czynienia z całkiem dobrą grą, wydaną za niewielkie pieniądze i dającą całkiem sporo zabawy. Gdyby nie pudełko, a właściwie bądźmy szczerzy – jego brak, nie było by dużo powodów do narzekania.
Tytuł: | Konkurencja |
---|---|
Autor: | Mateusz „Jaskier” Pitulski |
Rysunki: | Hubert „Sasie” Spala |
Wydawca: | Pole Position |
Rok wydania: | 2007 |
Ilośc graczy: | 2-4 |
Ocena: | 4- |
Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz