Czy zwykły quiz może stanąć w szrankach z nowoczesnymi planszówkami, które pozwalają przeżyć przygodę na bezludnej wyspie, czy pilotować statek kosmiczny i dodatkowo niejednokrotnie spinają to wysublimowaną i ciekawą mechaniką? Zapewne będzie bez szans. Ale iKnow to nie jest kolejny typowy test wiedzy.
Różnice zaczynają się już od pudełka – prezentuje się ono naprawdę elegancko. Gra świetnie wygląda na półce i staje się dzięki temu ozdobą każdej kolekcji, każdorazowo przyciągając uwagę. W środku jest już nieco słabiej, dlatego że instrukcja to zaledwie jednostronicowy świstek, który mógłby być nieco lepiej napisany. Na planszy cztery okrągłe naklejki, odpowiadające kolorom kategorii, też prezentują się nie najlepiej, dodatkowo poza oznaczeniem barwnym przydałby się opis tekstowy, bo nie każdy od razu jest w stanie odpowiadać, które kółeczko za co odpowiada. Pionki graczy i żetony do oznaczania punktów są już jednak wykonane naprawdę solidnie – z modnego ostatnio akrylu.
Rozgrywka w iKnow nie ogranicza się tylko do testowania swojej wiedzy, ale również celnego obstawiania odpowiedzi rywali. Na początku każdej rundy, jeden z graczy czyta pytanie z aktualnie wybranej kategorii – zazwyczaj jest to uszczegółowienie tejże, np. w dziedzinie kultury może pojawić się zagadnienie Który słynny muzyk?
. Następnie pozostałe osoby, korzystając z pionków o kwadratowej podstawce, ustawiają się na planszy decydując, o ile punktów będą walczyć, przy czym im wyższa stawka, tym mniej podpowiedzi. Gdy ta procedura dobiegnie końca, poczynając od gracza ustawionego na przedzie za pomocą pionków o okrągłej podstawce, obstawia się, czy rywal odpowie poprawnie, czy też rozminie się z prawdą? Gdy obie te fazy zostaną zakończone, można czytać podpowiedzi i odpowiadać. Gdy wszyscy już dostaną swoją szansę, podawana jest poprawna odpowiedź i podliczane są punkty – za samo pytanie, a także za obstawianie gdzie można zyskać punkt za celne trafienie lub stracić jeden w przypadku pomyłki. Także osoba zadająca pytanie otrzymuje wyrównawcze dwa punkty, aby nie odstawała za bardzo od pozostałych.
Same pytania dzielą się na cztery kategorie – historia, kultura, ludzie i świat. Dobór jest ciekawy, aczkolwiek niejednokrotnie w danej dziedzinie można spotkać pytania nie do końca do niej pasujące. Grę cechuje nierówny poziom trudności – dlatego też obstawianie nie jest tylko i wyłącznie formalnością. Niektóre tematy wymagają naprawdę szczegółowej wiedzy, a niektóre wręcz przeciwnie. Wydawnictwo Tactic świetnie spisało się przystosowując grę do polskich warunków – jest sporo pytań o słynnych rodaków, zespoły muzyczne czy wydarzenia historyczne. Mimo wszystko pozostawiono też kilka zagadnień naprawdę mało znanych, więc w sporadycznych przypadkach można było sprawę jeszcze nieco przemyśleć.
Jeśli chodzi o wady, to iKnow ma ich naprawdę niewiele. Najważniejszą jest taka sobie skalowalność – w składzie trzyosobowym robi się strasznie luźno i przez to nieco nudno. W szóstkę z kolei, jeśli umieszczamy swój pionek na planszy jako ostatni, mamy bardzo ograniczone pole manewru, często także podczas obstawiania, przez co pewne decyzje nie zależą od nas. Przed zakupem gry powstrzymać może także dość wysoka cena, aczkolwiek podyktowana ona jest zapewne przez wysoką jakość komponentów i trud zaprojektowania pytań.
Najważniejszą sprawą w przypadku tego typu produktów jest oczywiście regrywalność – a z nią jest naprawdę nieźle. Każda karta to cztery pytania, więc po jednorazowym użyciu wszystkich, tak naprawdę poznaliśmy ledwie ćwiartkę gry. Zresztą nie zawsze da się zapamiętać odpowiedzi na wszystkie pytania, które się do tej pory pojawiły, więc nawet powtórka nie gwarantuje, że ktoś będzie na lepszej pozycji.
iKnow to bardzo udany tytuł i chyba najlepsza tego typu gra, w którą grałem. Pytania są interesujące, niejednokrotnie bardzo trudne i już sam ten fakt sprawia, że chce się do tej pozycji wracać. Oprócz świetnej zabawy można poszerzyć swoją wiedzę i zabłysnąć w towarzystwie jakąś ciekawostką. Także osoby, które czują się słabiej w quizach, mają tutaj szanse, bo równie ważne co dobre odpowiedzi, jest też celne obstawianie. Dlatego też szczerze polecam wszystkim, naprawdę warto mieć tę grę w swoim zbiorze.
Plusy:
- wysoka jakość wydania,
- zróżnicowany poziom trudności pytań,
- przystosowanie gry do polskich warunków.
Minusy:
- czasami ograniczona decyzyjność,
- dość wysoka cena.
Tytuł: | iKnow |
---|---|
Wydawca: | Tactic |
Rok: | 2013 |
Liczba graczy: | 2-6 |
Czas gry: | 60 minut |
Ocena: | 5+ |
Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz