Jak zacząć autorski system RPG?
-
- Majtek
- Posty: 130
- Rejestracja: sobota, 3 stycznia 2009, 21:54
- Numer GG: 807895
- Lokalizacja: Łódź czyli miejsce wyklęte dla RPG
Jak zacząć autorski system RPG?
Wysuwam to pytanie bo ostatnio kilka osób pytało mnie o to i trudno było mi odpowiedzieć (mam własny system ale robiony z różnych końców naraz),od czego trzeba zacząć tworząc system? Od świata(topografii), mechaniki czy też czegoś innego?
"Każdy Chomik ma swój dzień!" - Minsc
-
- Bosman
- Posty: 2482
- Rejestracja: środa, 26 lipca 2006, 22:20
- Numer GG: 1223257
- Lokalizacja: Free City Vratislavia/Sigil
- Kontakt:
Re: Jak zacząć autorski system rpg?
Trzeba przede wszystkim zastanowić się czy chcemy koniecznie mieć wszystko autorskie, czy też np. chcemy osadzić swój świat w cudzej mechanice. Albo odwrotnie - zrobić własną mechanikę do cudzego świata (bogowie cHaOsU niech pożrą tego kto wysrał, bo nie stworzył, mechanikę Neuroshimy!). Wtedy kwestia jest nieco prostsza, bo jeden element odpada. Jeśli chcemy mieć i świat, i mechanikę własne, cóż. Krótko mówiąc: to co komu bardziej odpowiada. Jeśli ktoś się dobrze czuje jako światotwórca, i, przykładowo - lubi tworzyć skomplikowane sieci intryg i powiązań - niech zacznie od stworzenia stolic i dworów, a potem dopiero dobuduje wokół nich państwa, a na koniec mechanikę. I tak dalej. Ogólnie, zacząć od tego w czym czujesz sie najmocniej, bo pierwsze co robisz będzie najtrudniejsze.
What doesn't kill you, just makes you... Stranger.
But above all - I feel I'm still on my long trip to nothingness.
But above all - I feel I'm still on my long trip to nothingness.
-
- Bombardier
- Posty: 650
- Rejestracja: wtorek, 14 listopada 2006, 20:44
- Numer GG: 0
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
-
- Szczur Lądowy
- Posty: 1
- Rejestracja: wtorek, 25 sierpnia 2009, 22:03
- Numer GG: 5248661
- Kontakt:
Re: Jak zacząć autorski system rpg?
Witam serdecznie wszystkich forumowiczów! Od jakiegoś czasu razem z przyjaciółmi gramy w grę wyobraźni. Gralismy w 7thsea i jakaś wczesną wersje naszą własną. Teraz jesteśmy w trakcie tworzenia wcześniej wspomnianej gry. Żadna z dostępnych gier nie podchodziła pod nasze gusty, więc postanowiliśmy stworzyć coś co będzie wolne ale i pod kontrolą. Mamy sporo nowatorskich pomysłów. Roboty jest dużo. Ale zabawa jest przy tym świetna. Pracujemy w 4, przy tym dochodzi do wielu sporów, ale zawsze kończą się one śmiechem. Wszystkim to polecam )
-
- Bosman
- Posty: 1796
- Rejestracja: poniedziałek, 26 lutego 2007, 10:52
- Numer GG: 0
- Lokalizacja: Freistadt Danzig
Re: Jak zacząć autorski system rpg?
Trzeba zacząc od tego czy ktos już czegoś takiego nie wymyślił, jeżeli jest to dostępne. Kolejne gry o krasnoludach/elfach/ludziach/orkach to kalka i to jest skazane z góry na opinię 'biedna wyobraźnia autora, który pewnie jest gimnazjalistą'.
-
- Szczur Lądowy
- Posty: 2
- Rejestracja: niedziela, 15 lutego 2009, 17:47
Re: Jak zacząć autorski system rpg?
Chyba przesadzasz nieco. Sam nie znam zbyt wielu systemów (grałem w D&D, Młotka, Neuroshimę, moment w Wiedźmina), ale w każdym nie tylko ja, ale i moi współgracze znajdują mankamenty. Regularnie gramy w NS i dedeka ze względu na realia postapo i klasycznego heroic fantasy. Niestety, D&D, choć gra się przyjemnie, to system jest potwornie nielogiczny (choćby pomysł z PW) i dlatego pokombinowaliśmy cośtam i wymyśliliśmy baze nowego systemu walki. Od tego się zaczęło i od tamtej pory co jakiś czas coś tam dorzucimy, raczej luźno i bez pośpiechu. Z definicji taki system jest do własnego użytku, ale jeśli pogramy w niego trochę, poprawimy, pogramy, poprawiny etc. to w końcu wyjdzie twór zadowalający NAS i dopiero to można, nie wiem, wrzucić na bloga i zapoznać z nim społeczność graczy.
Pomysły oczywiście w dużej mierze są zapożyczane z innych systemów/uniwersów, abstrahuje tutaj od naszego syetemu, który jest w powijakach i w sumie tylko z NS coś go wiąże (bazowanie na skillach). Choćby właśnie w NS, gdzie imho świetny system poziomów trudności jest podobny do bodajże Cyberpunka. Pewnie i nasz system walki jest do czegoś podobny (choć był wymyślany stricte od zera) i zapożyczane będzie pełno elementów. System autorski ma przede wszystkim zadowalać grających autorów i ich graczy, potem, jeśli grono zadowolonych rośnie można myśleć o kolejnym kroku. Każdy wielki system zaczynał u trójki kumpli nda kartką po nocach...
Pomysły oczywiście w dużej mierze są zapożyczane z innych systemów/uniwersów, abstrahuje tutaj od naszego syetemu, który jest w powijakach i w sumie tylko z NS coś go wiąże (bazowanie na skillach). Choćby właśnie w NS, gdzie imho świetny system poziomów trudności jest podobny do bodajże Cyberpunka. Pewnie i nasz system walki jest do czegoś podobny (choć był wymyślany stricte od zera) i zapożyczane będzie pełno elementów. System autorski ma przede wszystkim zadowalać grających autorów i ich graczy, potem, jeśli grono zadowolonych rośnie można myśleć o kolejnym kroku. Każdy wielki system zaczynał u trójki kumpli nda kartką po nocach...
-
- Szczur Lądowy
- Posty: 1
- Rejestracja: środa, 22 września 2010, 19:25
- Numer GG: 12620903
- Skype: link113322
Własny system RPG
Dzieeeeeeeeeeeeńdooooobry. Mój pierwszy post na forum C:
Planuję stworzyć własny silnik, żeby pograć z kumplami. Takie nasze rzeczy, które nas kręcą. Już takie ogólne założenia mam zaplanowane, ale tutaj nachodzi moje pytanie: Co konkretnie powinienem przygotować, aby system się udał?
Fenks from di małtejn i pozdrawiam C:
@filmik
oh God, pomylka D: silnik mialo byc xd
Planuję stworzyć własny silnik, żeby pograć z kumplami. Takie nasze rzeczy, które nas kręcą. Już takie ogólne założenia mam zaplanowane, ale tutaj nachodzi moje pytanie: Co konkretnie powinienem przygotować, aby system się udał?
Fenks from di małtejn i pozdrawiam C:
@filmik
oh God, pomylka D: silnik mialo byc xd
Ostatnio zmieniony środa, 22 września 2010, 20:46 przez Rattlehead, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Bombardier
- Posty: 676
- Rejestracja: środa, 26 marca 2008, 20:41
- Numer GG: 0
- Lokalizacja: Kraków, Bielsko w weekendy i święta. :)
Re: Własny system RPG
Chyba system?Planuję stworzyć własny filmik, żeby pograć z kumplami.
No niewiele potrzebujesz. Trzeba wymyślić mechanikę i świat, lub tylko jedno, a drugie skądś zapożyczyć.
Jeśli chcesz własną mechanikę, to na początek nie ma co szaleć. Najlepsze są najprostsze rozwiązania. Wybierz sobie z jakich kości będziesz korzystał.
K6 / k10 / k20 / k100 - To chyba najlepsze warianty.
Teraz wymyślasz jakieś statystyki typu siła, zręczność itp. Każda statystyka ma się mieścić w przedziale wybranej kości. Dla k6, 1-6. Testy umiejętności polegają na zrobieniu rzutu kością i sprawdzeniu czy wynik jest większy, czy mniejszy od statystyki. Jeśli jest mniejszy nie udaje się. Podczas gry możesz sobie to modyfikować o trudność, czy cokolwiek.
To wszystko. Wystarczy zrobić prościutkie karty postaci i jakąś historie postaci. Przyznam że jest to mało oryginalny schemat, ale sprawdzony, skuteczny, prosty.
Ze światem jest trochę trudniej. Potrzeba pomysłu oraz chęci i umiejętności by go zrealizować. Jeśli któregokolwiek nie masz, to lepiej po prostu umieść akcje w jakimś dobrze ci znanym.
"Mistrz gry nie ma duszy! Sprzedał ją diabłu za tabelę trafień krytycznych!"
May the Phone be with you!
May the Phone be with you!
-
- Marynarz
- Posty: 304
- Rejestracja: piątek, 16 stycznia 2009, 21:10
- Numer GG: 0
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Jak zacząć autorski system RPG?
Jak dla mnie to autorki powinno zaczynać się od tego, co nam pierwsze przyszło do głowy. Masz pomysł na niezły świat - to pisz go a nie męcz się mechaniką. I odwrotnie - jeżeli przyszedł ci do głowy pomysł na klawą mechanikę to nie męcz się nad światem bo nic ciekawszego ponad sztampę i tak nie wymóżdżysz. Po prostu zacznij od "pierwszego przebłysku" świata bo inaczej będziesz grzebał się i grzebał aż się odechce