Nastawienie NPC

To forum przeznaczone na dyskusje dotyczące prowadzenia i przygotowywania rozgrywki. Tematy tylko dla Mistrzów Gry.
ODPOWIEDZ
Lenthar
Szczur Lądowy
Posty: 11
Rejestracja: środa, 5 września 2007, 16:43
Numer GG: 3234388

Nastawienie NPC

Post autor: Lenthar »

Przyszedl mi do glowy ten wlasnie temat gdy przypominalem sobie sesje na jakich bylem i jakie sam prowadzilem. Pamietam jak moj stary MG zawsze szedl po schematach, tylko wybrani, istotni dla przygody npc mieli glebsza historie i roznili sie typowym stosunkiem do otoczenia od swojego stereotypu. Ja swego czasu zaczalem 'losowac' te wlasnie nastawienie aby nadac koloru samej grze i odpowiedniego realizmu. Chcialem sie zapytac co o tym sadzicie jako wsparcie dla roznorodnosci waszego swiata?

Popre calosc przykladem aby lepiej sprawe zobrazowac. Wezmy Neuroshime, jako ze to moj glowny system.

Gracze trafiaja do baru gdzie poza nimi znajduje sie jeszcze grupa gangerow, popijajaca samogon i zajmujaca sie wlasnymi sprawami. Dajmy na to nasz czolowy BG, co woli strzelac niz rozmawiac, zaczyna sie gapic w grupe powojennych harley'owcow. Teraz nastepuje pytanie jak zareaguja?

k20
1-5 Przychylni graczom, podniosa kubek z samogonem w przyjaznym gescie toastu. Zdazyli z sukcesem obrobic jakiegos podroznika i to oblewaja.
6-15 Obojetni, poprostu oleja sprawe. Za duzo juz mieli roboty tego dnia zeby sie przejmowac jakas banda "brudasow".
16-20 Szukaja rozruby. Albo dzisiejszy dzien im przyswiecal nuda, albo cos nie wyszlo w interesie i sa chetni aby odreagowac.

To tylko niewielkie przyklady, oczywiscie wszystko jeszcze zalezy od sytuacji w jakiej sie znajduja, wygladu i otoczenia.. ale wydaje mi sie ze dla takich malo istotnych npc ktorzy i tak trafia sie na drodze rozwiazanie jest w sam raz.
Sakwan
Pomywacz
Posty: 72
Rejestracja: sobota, 19 stycznia 2008, 19:40
Numer GG: 637643
Kontakt:

Re: Nastawienie malo istotnych NPC.. realizm, losowosc.

Post autor: Sakwan »

Hah, mam zaszczyt wypowiedzieć się jako pierwszy :P:P

Na moich sesjach takie sprawy zależą właśnie od graczy i ich BG, jeśli jakiś z BG będzie się gapił na bandę jakichś ludzi(czy inne rasy), czekam aż zdeklarują swoją czynność pozostali gracze, u mnie bywa właśnie że jak wszyscy idą napić się do karczmy to i ten gapiący się pójdzie za nimi ;)(...)
Chyba że pozostali BG także będą sie gapili to dopiero wszczynam postępowanie BN'ów, a ich reakcje zależą praktycznie wyłącznie od umiejętonści dyplomatycznych graczy :twisted:

Troche zagmatwana moja wypowiedź ;) Mam nadzieje że zrozumiesz/cie o co mi chodziło :mrgreen:
Obrazek
Zajx
Majtek
Majtek
Posty: 104
Rejestracja: sobota, 16 lutego 2008, 11:52
Numer GG: 2532797
Lokalizacja: Czarnobyl

Re: Nastawienie malo istotnych NPC.. realizm, losowosc.

Post autor: Zajx »

Jednak taka nutka przypadkowości w odbiorze często pomijanych czynności(jak np. wyżej wymienione przyglądanie się) oddaje jakiś realizm nieprzewidywalności co komu do łba strzeli. Osobiście jednak sam wole zdecydować o reakcji "Otoczenia".
Wole umrzeć jak mężczyzna(tudzież szaleniec) niżeli żyć jako tchórz.
Odwaga nie polega na braku strachu, lecz jego pokonywaniu. Rozwaga nie polega na dowadze.
Mr.Ofca
Marynarz
Marynarz
Posty: 288
Rejestracja: czwartek, 28 lutego 2008, 18:31
Numer GG: 8533882
Lokalizacja: Szczecin

Re: Nastawienie malo istotnych NPC.. realizm, losowosc.

Post autor: Mr.Ofca »

To jest dobry pomysl, nie tylko wobec BN. Moze to tez okreslic stopien trudnosci pulapki, ilosc napotkanych potworow czy rodzaj roslin znalezonych w jaskiniach. Daje to nie tylko nieprzewidywalnosc, ale tez rozrywke dla MG ktory musi inaczej zareagowac niz akurat by chcial.
dópa
Awatar użytkownika
Solarius Scorch
Bosman
Bosman
Posty: 1859
Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
Numer GG: 0
Skype: solar_scorch
Lokalizacja: Cyprysowe Źródła

Re: Nastawienie malo istotnych NPC.. realizm, losowosc.

Post autor: Solarius Scorch »

W swoim prowadzeniu zazwyczaj stosuję metodę LoGO (Losowa Generacja Obiektów - autor Zen), w myśl której losuję naprawdę wiele zmiennych otoczenia (pomijając oczywiście te, które sobie sam założę z tego czy innego powodu). Nastawienie BN-ów też jak najbardziej może się do tego zaliczać. Oczywiście postawa BG również ma wielki wpływ na to, jak się potoczy interakcja, ale to chyba nie wymaga tłumaczeń.
Gabriel-The-Cloud
Marynarz
Marynarz
Posty: 348
Rejestracja: niedziela, 5 sierpnia 2007, 21:29
Numer GG: 5181070
Lokalizacja: Gliwice/Ciemnogród

Re: Nastawienie malo istotnych NPC.. realizm, losowosc.

Post autor: Gabriel-The-Cloud »

Na moich sesjach nigdy się wiele nie turla, więc na pewno nie robiłabym tak, żeby kość generowała zachowanie NPC - o tym decyduję ja, na podstawie tego, co robią/jak wyglądają BG. Generalne założenie jest takie, że wszystko jest neutralne (pogoda, NPC, racjonalna trudność pułapki), a wszelkie zmienne dochodzą wtedy, gdy gracz doda coś od siebie, np. trzech wielkich, odzianych w zbroje facetów wchodzącym do karczmy wiadomo, ze nie wzbudzi miłości, a raczej niepokój ;) To samo z pogodą - jeśli graczom za szybko idzie tropienie NPC, to pogoda się pogarsza. Nie chodzi o to, że jestem wredna, ale o to, by nie skończyli za szybko - zero satysfakcji, zresztą mogliby coś przeoczyć, przez co całe śledztwo poszłoby w diabły. Zasada jest taka: wszystko zależy od graczy, a kości to zło ;) Nie lubię czegokolwiek pozostawiać przypadkowi.
Awatar użytkownika
Solarius Scorch
Bosman
Bosman
Posty: 1859
Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
Numer GG: 0
Skype: solar_scorch
Lokalizacja: Cyprysowe Źródła

Re: Nastawienie malo istotnych NPC.. realizm, losowosc.

Post autor: Solarius Scorch »

A ja bardzo lubię pozostawiać wiele rzeczy przypadkowi, gdyż dzięki temu moje sesje wydają mi się bardziej różnorodne. Wychodzę tu z założenia (wielokrotnie potwierdzonego), że postacie wylosowane często są takie, jakich nigdy bym sam nie wymyślił.

Oczywiście ową losowość stosuję wybiórczo, przede wszystkim wtedy, gdy muszę improwizować. Przygotowane wcześniej postacie zazwyczaj mają ustaloną z góry rolę, a więc i nastawienie. Gdy jednak BG postanawia np. znienacka pójść na dyskotekę żeby kogoś poderwać, dlaczego nie miałbym losować, na kogo trafi? W ten sposób powstaje wiele fajnych scenek, a muszę też dodać, że niejeden mój ważny BN zaczynał jako taka naprędce generowana postać czwartej kategorii.
Gabriel-The-Cloud
Marynarz
Marynarz
Posty: 348
Rejestracja: niedziela, 5 sierpnia 2007, 21:29
Numer GG: 5181070
Lokalizacja: Gliwice/Ciemnogród

Re: Nastawienie malo istotnych NPC.. realizm, losowosc.

Post autor: Gabriel-The-Cloud »

Solarius Scorch pisze:Oczywiście ową losowość stosuję wybiórczo, przede wszystkim wtedy, gdy muszę improwizować. Przygotowane wcześniej postacie zazwyczaj mają ustaloną z góry rolę, a więc i nastawienie. Gdy jednak BG postanawia np. znienacka pójść na dyskotekę żeby kogoś poderwać, dlaczego nie miałbym losować, na kogo trafi? W ten sposób powstaje wiele fajnych scenek, a muszę też dodać, że niejeden mój ważny BN zaczynał jako taka naprędce generowana postać czwartej kategorii.
No jest w tym sens w sumie ;) I w sumie też już raz przeżyłam sytuację, w której postać, która miała generalnie "dyndać na końcu łańcucha pokarmowego" nagle zrobiła się kluczowym NPC ;) Ale z tym losowaniem w wypadkach kryzysowych to raczej nie dam się przekonać - lubię mieć nad wszystkim kontrolę, po prostu ;) Taki uraz po tym, jak na samych początkach zbyt wiele pozostawiałam żywiołowi i wychodziło... Tak sobie. Żeby nie powiedzieć marnie.
Awatar użytkownika
Solarius Scorch
Bosman
Bosman
Posty: 1859
Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
Numer GG: 0
Skype: solar_scorch
Lokalizacja: Cyprysowe Źródła

Re: Nastawienie malo istotnych NPC.. realizm, losowosc.

Post autor: Solarius Scorch »

Cóż, mogę to zrozumieć - mierz siły na zamiary. Widzę Gabriel, że każde z nas widzi u siebie inną słabość jako MG: Ty boisz się że nie będziesz mogła kontrolować tego co sama nie wymyśliłaś, a ja boję się że moje własne kreacje są do dupy / na jedno kopyto. :) Obyśmy się oboje mylili. :D
Awatar użytkownika
BAZYL
Zły Tawerniak
Zły Tawerniak
Posty: 4853
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
Numer GG: 3135921
Skype: bazyl23
Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: Nastawienie NPC

Post autor: BAZYL »

Mi bliższa jest metoda Solariusa, ale po kolei.

Stanąłem przed podobnym problemem, kiedy moi gracze próbowali zaczepiać ludzi na ulicy, najczęściej z pytaniem o drogę. Jeśli nie dało się tego odnieść do okoliczności (np. biali w getcie dla murzynów, w jego najbardziej zakapiorskiej części) miałem problem. Zwykle uciekałem się do wystawiania barwnych postaci - wesołego dziadka, który dużo gada, lecz nie podaje istotnych informacji lub cwaniak, który mimo, ze niegroźny stara się wykorzystać potencjalną okazję, jaka sama pcha mu się w łapy. Ale jak często można wprowadzać takie postaci?

Z pomocą przyszły mi zakupione na jakimś konwencie kostki k6 z minkami na ściankach. Jeden rzut rozwiązuje problem nastawienia - NPC reaguje przyjaźnie, jest zatroskany, albo agresywny. Wcześniej jednak gaję graczom wybór kogo zaczepiają (oczywiście o ile mają wybór) - czy to kobieta, czy mężczyzna, a może grupa osób, a potem, w zależności od rzutu dorabiam zachowanie odpowiednie do wyboru graczy - wiadomo, ze inaczej zareaguje wściekła gospodyni a inaczej wściekła grupa podpitych zakapiorów ;-)

Co ciekawe, z moich obserwacji wynika, że gracze nigdy nie zaczepiają przyjaźnie wyglądającej kobiety, która idzie pod rękę z rycerzem... Uprzedzeni, czy co?... ;-)
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
Karczmarz
Bombardier
Bombardier
Posty: 650
Rejestracja: wtorek, 14 listopada 2006, 20:44
Numer GG: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Nastawienie NPC

Post autor: Karczmarz »

Hmmm
To jest dobry pomysl, nie tylko wobec BN. Moze to tez okreslic stopien trudnosci pulapki, ilosc napotkanych potworow czy rodzaj roslin znalezonych w jaskiniach.
Spłodziłem o tym kiedyś przegadany artykuł. Nic odkrywczego, ale właśnie, dokładnie na ten temat :P
ODPOWIEDZ