Tasowanie talii
: wtorek, 21 listopada 2006, 19:27
Myślę, że przyda się nie tylko Magicowcom:
Tekst autorstwa Evandera i opublikowany za jego zgodą.
Dokument powstał na podstawie artykułu Lee McLaina
Zacznę od przytoczenia zasady numer 21 z DCI Universal Tournament Rules:
Krótkie streszczenie powyższej zasady: po pierwsze, tasując karty robimy to obrazkami do dołu. Po drugie, jeśli używamy innej metody niż klasyczne tasowanie, to metoda ta musi zapewnić wystarczający stopień RANDOMIZACJI kart w talii. Po trzecie, jeśli wierzymy, że przeciwnik nie zrobi tego należycie, możemy poprosić sędziego o potasowanie naszej talii. Przekazując przeciwnikowi deck do przetasowania wskazujemy, że jest on zrandomizowany.
Nie ma znaczenia ilość kart w talii. Tak samo dobrze potasowane muszą być talie na turniej limited, czyli 40 kart, jak i talia oparta o mechanizm Battle of Wits (~240 kart).
Istnieją różne metody tasowania:
- klasyczna (riffle shuffle)
- rozkładanie kart na określoną ilość stosów (pile shuffle)
- dzielenie talii na połowę i wkładanie jednej części w drugą (mash shuffle)
Te są najczęściej spotykane, ale w użyciu mogą być także inne.
Najbardziej kontrowersyjną metodą jest tzw "mana weaving". Polega to na tym, że talię dzieli się na dwie części: landy i pozostałe czary. Następnie składa się je w proporcji land, 2 czary, land, dwa czary itd. To nie jest RANDOMIZACJA! Rozpoczynając grę z taką talią możemy zostać postawieni przed faktem oszukiwania (Cheating) poprzez próbę gry ze STACKOWANYM deckem. Takie działanie nie jest dopuszczalne i kończy się dyskwalifikacją.
Co zrobić, żeby talia była w wystarczającym stopniu zrandomizowana? Gracz powinien wykonać serię tasowań i przełożeń (cut). Zalecanym sposobem jest używaniu dwóch lub więcej sposobów tasowania przed rozpoczęciem gry: trochę klasycznego tasowania, trochę rozkładania na stosy, trochę innej metody, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Samo rozłożenie na kupki nie jest wystarczające, samo klasyczne potasowanie dwa czy trzy razy też nie.
Zalecam używanie metod hybrydowych, które na zmianę łączą wspomniane wcześniej sposoby. Nie musimy kończyć tasowania po zaledwie 20 sekundach! Na rozpoczęcie gry są całe 3 minuty, więc warto wykorzystać ten czas.
Mam nadzieję, że od tego momentu bardziej serio podejdziecie do przygotowania talii przed nową grą.
Tekst autorstwa Evandera i opublikowany za jego zgodą.
Dokument powstał na podstawie artykułu Lee McLaina
Zacznę od przytoczenia zasady numer 21 z DCI Universal Tournament Rules:
Kod: Zaznacz cały
Shuffling
Shuffling must be done so that the faces of the cards cannot be seen. Regardless of the method used to shuffle, players’ decks must be sufficiently randomized. Each time players shuffle their deck, they must present their deck to their opponent for additional shuffling and/or cutting. Players may request to have a judge shuffle their cards rather than pass that duty to their opponent, this request will be honored at a judge’s discretion. By presenting their decks to their opponents, players are stating that their decks are correct, legal, and sufficiently randomized.
After decks are presented and accepted, any player who does not believe his or her opponent has made a reasonable effort to sufficiently randomize his or her deck must notify a judge. The head judge has final authority to determine whether a deck has been sufficiently randomized. The head judge also has the authority to determine if a player has used reasonable effort to randomize his or her deck. If the head judge believes that either the deck has not been sufficiently randomized or that a player has not made a reasonable effort to randomize his or her deck, the player will be subject to the appropriate provisions of the DCI Penalty Guidelines.
At REL 3 and higher events players must always shuffle their opponents’ decks at the beginning of games. The head judge can mandate the shuffling of opponents’ decks at lower RELs (1 and 2) as long as he or she announces this at the beginning of the tournament. If a shuffling effect takes place during gameplay, players may shuffle and must cut their opponents’ decks after the shuffling effect is completed.
Nie ma znaczenia ilość kart w talii. Tak samo dobrze potasowane muszą być talie na turniej limited, czyli 40 kart, jak i talia oparta o mechanizm Battle of Wits (~240 kart).
Istnieją różne metody tasowania:
- klasyczna (riffle shuffle)
- rozkładanie kart na określoną ilość stosów (pile shuffle)
- dzielenie talii na połowę i wkładanie jednej części w drugą (mash shuffle)
Te są najczęściej spotykane, ale w użyciu mogą być także inne.
Najbardziej kontrowersyjną metodą jest tzw "mana weaving". Polega to na tym, że talię dzieli się na dwie części: landy i pozostałe czary. Następnie składa się je w proporcji land, 2 czary, land, dwa czary itd. To nie jest RANDOMIZACJA! Rozpoczynając grę z taką talią możemy zostać postawieni przed faktem oszukiwania (Cheating) poprzez próbę gry ze STACKOWANYM deckem. Takie działanie nie jest dopuszczalne i kończy się dyskwalifikacją.
Co zrobić, żeby talia była w wystarczającym stopniu zrandomizowana? Gracz powinien wykonać serię tasowań i przełożeń (cut). Zalecanym sposobem jest używaniu dwóch lub więcej sposobów tasowania przed rozpoczęciem gry: trochę klasycznego tasowania, trochę rozkładania na stosy, trochę innej metody, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Samo rozłożenie na kupki nie jest wystarczające, samo klasyczne potasowanie dwa czy trzy razy też nie.
Zalecam używanie metod hybrydowych, które na zmianę łączą wspomniane wcześniej sposoby. Nie musimy kończyć tasowania po zaledwie 20 sekundach! Na rozpoczęcie gry są całe 3 minuty, więc warto wykorzystać ten czas.
Mam nadzieję, że od tego momentu bardziej serio podejdziecie do przygotowania talii przed nową grą.