Nowy w grach fabularnych.
-
- Szczur Lądowy
- Posty: 8
- Rejestracja: środa, 23 października 2013, 15:17
Nowy w grach fabularnych.
Witam, na początku napiszę, że jestem nowy w grach fabuarnych więc proszę o nie używanie jakiś zaawansowanych skrótów
Chcieliśmy sobie z kolegami zagrać w jakąś grę fabularną i wybór padł na Dungeons & Dragons 4.0, a ja mam byyć mistrzem gr więc mam kilka pytań co do tego;
1. Czy jest to dobra gra i przyjemnie się w nią gra?
2. Czy poradnik mistrza gry wystarczy by zagrać, czy bestiariusz i poradnik gracza również jest wymagany?
3. Jakie akcesoria oprócz księgi potrzeba by zagrać? (jakie mapy, jakie kości itd.)
4. Czy jest to dobra gra dla początkujących zarówno graczy jak i mistrzów gry?
Chcieliśmy sobie z kolegami zagrać w jakąś grę fabularną i wybór padł na Dungeons & Dragons 4.0, a ja mam byyć mistrzem gr więc mam kilka pytań co do tego;
1. Czy jest to dobra gra i przyjemnie się w nią gra?
2. Czy poradnik mistrza gry wystarczy by zagrać, czy bestiariusz i poradnik gracza również jest wymagany?
3. Jakie akcesoria oprócz księgi potrzeba by zagrać? (jakie mapy, jakie kości itd.)
4. Czy jest to dobra gra dla początkujących zarówno graczy jak i mistrzów gry?
- Solarius Scorch
- Bosman
- Posty: 1859
- Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
- Numer GG: 0
- Skype: solar_scorch
- Lokalizacja: Cyprysowe Źródła
Re: Nowy w grach fabularnych.
Witam. Super, że chcecie zacząć, ale DnD nie polecam w ogóle. Powody są trzy:VstrokeX pisze:Witam, na początku napiszę, że jestem nowy w grach fabuarnych więc proszę o nie używanie jakiś zaawansowanych skrótów
Chcieliśmy sobie z kolegami zagrać w jakąś grę fabularną i wybór padł na Dungeons & Dragons 4.0, a ja mam byyć mistrzem gr więc mam kilka pytań co do tego;
1. Czy jest to dobra gra i przyjemnie się w nią gra?
2. Czy poradnik mistrza gry wystarczy by zagrać, czy bestiariusz i poradnik gracza również jest wymagany?
3. Jakie akcesoria oprócz księgi potrzeba by zagrać? (jakie mapy, jakie kości itd.)
4. Czy jest to dobra gra dla początkujących zarówno graczy jak i mistrzów gry?
* DnD to w ogóle nie jest dla mnie czyste RPG, to raczej gra taktyczna z elementami RPG. Tylko w ten sposób da się w to na dłuższą metę grać.
* Nie wiem jak wydanie 4, ale 3.5 ma bardzo skomplikowaną mechanikę i nie polecam jej początkującym.
* Z moich obserwacji wynika, że DnD wywołuje u początkujących graczy bardzo złe nawyki, które później ciężko jest wykorzenić.
Innymi słowy, radzę wypieprzyć to całe DnD i zacząć od czegokolwiek innego. Z fantasy polecam jednak Warhammera (edycja 1 lub 2), który mimo swoich wad jest chyba najbardziej przystępny. Moim faworytem jest Earthdawn: Przebudzenie Ziemi, ale to już jest wyższa szkoła jazdy.
-
- Szczur Lądowy
- Posty: 8
- Rejestracja: środa, 23 października 2013, 15:17
Re: Nowy w grach fabularnych.
Super dzięki za informację widać, że masz duże doświadczenie na forum, więc mogę Ci chyba zaufać A do tego Warhammera jakie potrzebne są komponenty? Będą grały zazwyczaj 3 osoby (jeden MG i 2 graczy możliwe, że z czasem będzie nas więcej ale w okolicy nie ma żadnych takich klubów więc mało chętnych pewnie będzie na początku). Musi być chyba jakiś poradnik dla mnie jako MG bo nie wiem za bardzo jak rozdawać statystyki itd. jakie należy kupić kości oraz inne tego typu rzeczy. Ogólnie, co jest wymagane aby zagrać i nauczyć się gry zarówno przez MG jak i graczy?
- Solarius Scorch
- Bosman
- Posty: 1859
- Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
- Numer GG: 0
- Skype: solar_scorch
- Lokalizacja: Cyprysowe Źródła
Re: Nowy w grach fabularnych.
Dzięki za miłe słowa, ale też mamy tu weteranów, którzy zapewne mocno się ze mną nie zgodzą To kwestia raczej subiektywna.VstrokeX pisze:Super dzięki za informację widać, że masz duże doświadczenie na forum, więc mogę Ci chyba zaufać A do tego Warhammera jakie potrzebne są komponenty? Będą grały zazwyczaj 3 osoby (jeden MG i 2 graczy możliwe, że z czasem będzie nas więcej ale w okolicy nie ma żadnych takich klubów więc mało chętnych pewnie będzie na początku). Musi być chyba jakiś poradnik dla mnie jako MG bo nie wiem za bardzo jak rozdawać statystyki itd. jakie należy kupić kości oraz inne tego typu rzeczy. Ogólnie, co jest wymagane aby zagrać i nauczyć się gry zarówno przez MG jak i graczy?
Odpowiadając na pytanie: jeśli to będzie Warhammer 1 edycja (moim zdaniem nieco lepsza), to podręcznik główny wystarczy w zupełności, żeby zacząć grę - jest tam wszystko, co potrzeba, a nie ma sensu zawalać się tysiącami stron do czytania od razu. Z drugą edycją - nie jestem pewien, czy nie trzeba mieć Podręcznika MG i Podręcznika Gracza (czy jak one tam się nazywają), ale też nie są one takie grube.
Co do wskazówek dla MG, to każdy podręcznik takie rzeczy w jakimś stopniu opisuje. Nie jestem w stanie podać tu konkretnych rad, bo to jest temat na cały cykl książek, ale jak się ma podręcznik do Warha, to już jest dobrze. Poza tym faktycznie trzeba mieć kostki (minimum dla Warhammera to 2 kostki 10-ścienne różnego koloru i 1 kostka 6-ścienna), a także przybory do pisania i takie tam. Przyda się też drukarka, bo puste karty postaci trzeba drukować, jeśli nie chcesz ich mozolnie przepisywać. I tyle!
Ostatnia rzecz: scenariusze. Ja na początek radziłbym się nie szarpać z materią, tylko skorzystać z gotowca - albo wydanego przez firmę, która wydała grę, albo w prasie branżowej (Magia i Miecz, Portal - kiedyś były takie tytuły, możesz poszukać na Allegro; zresztą bardzo ci się przydadzą jako lektura ogólna, całe pokolenia się na tym wychowały). Scenariuszy z internetu nie polecam, bo 99% to totalny szajs.
-
- Szczur Lądowy
- Posty: 8
- Rejestracja: środa, 23 października 2013, 15:17
Re: Nowy w grach fabularnych.
A jaki scenariusz możesz polecić?
@EDIT
Tutaj znalazłem drugą edycje i jest tam napisane, że potrzeba jedynie tej jednej książki oraz kilku kości do gry więc nie powinno być problemu
@EDIT
Tutaj znalazłem drugą edycje i jest tam napisane, że potrzeba jedynie tej jednej książki oraz kilku kości do gry więc nie powinno być problemu
- Solarius Scorch
- Bosman
- Posty: 1859
- Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
- Numer GG: 0
- Skype: solar_scorch
- Lokalizacja: Cyprysowe Źródła
Re: Nowy w grach fabularnych.
Niestety, akurat na oryginalnych przygodach do Warhammera się nie znam. No, z wyjątkiem klasyka klasyków, czyli kampanii pt. "Wewnętrzny Wróg", ale ona była do pierwszej edycji i trzeba by przystosowywać ją ręcznie...VstrokeX pisze:A jaki scenariusz możesz polecić?
@EDIT
Tutaj znalazłem drugą edycje i jest tam napisane, że potrzeba jedynie tej jednej książki oraz kilku kości do gry więc nie powinno być problemu
Potrzebna tu pomoc specjalisty!
-
- Szczur Lądowy
- Posty: 8
- Rejestracja: środa, 23 października 2013, 15:17
Re: Nowy w grach fabularnych.
Super dzięki Ci bardzo za wszystkie odpowiedzi, nawet nie wiesz jak mi pomogłeś, o scenariusz zapytam się w dziale warhammera
-
- Pomywacz
- Posty: 36
- Rejestracja: piątek, 20 lipca 2012, 20:04
- Numer GG: 179228
- Kontakt:
Re: Nowy w grach fabularnych.
D&D 4.0 jest bardzo dobre, jeśli chodzi o przyjemne granie w grę Fakt, jest to erpeg kładący nacisk na przechodzenie encounterów, ale wciąż robi to dobrze - IMHO lepiej niż 3.0/3.5, dla porównania.
Zaletami D&D 4.0 są:
- Nacisk na współpracę drużynową, przynajmniej w walce. Walka nie jest popisem indywidualnego powergamingowego buildu, ale ze względu na wyszczególnione role w drużynie (support, tank, dps, controler), każdy bohater jest ważny. Szczególnie lubię grać supportami jak Warlord (Dowódca w polskiej wersji językowej), który potrafi dawać różne bonusy swojej drużynie, albo np.: w ramach akcji dać komuś atak, poświęcając swoją akcję standardową.
- Już od 1. poziomu można kombinować w walce ze zdolnościami. Walka nie jest monotonnym "to ja go tnę".
- Ciężko stworzyć naprawdę kiepską mechanicznie postać, jednocześnie optymalizacja postaci jakoś łatwiej przychodzi.
- Ktoś powie, że 7 klas postaci z zaprojektowanymi dwoma konceptami na każdą (czyli 14 konceptów postaci) to mało w erpegu. Wskażcie mi grę, w której 14 różnych od siebie konceptów na postacie, w regułach gry są zbalansowane i porównywanie przydatne w grze.
Jesli oczekujesz dobrej zabawy przy macie, figurkach i pokonywaniu potworów - D&D 4.0 jest dla ciebie
Jeśli oczekujesz większej róznorodności, kombinatorstwa optymalizacyjnego oraz nie narzekasz że od 6+ poziomów postaci gra jest "Casters & Dragons" - D&D 3.0/3.5 jest dla ciebie
Jeśli oczekujesz zaś generic (classic?) fantasy - wybierz inną grę.
Zaletami D&D 4.0 są:
- Nacisk na współpracę drużynową, przynajmniej w walce. Walka nie jest popisem indywidualnego powergamingowego buildu, ale ze względu na wyszczególnione role w drużynie (support, tank, dps, controler), każdy bohater jest ważny. Szczególnie lubię grać supportami jak Warlord (Dowódca w polskiej wersji językowej), który potrafi dawać różne bonusy swojej drużynie, albo np.: w ramach akcji dać komuś atak, poświęcając swoją akcję standardową.
- Już od 1. poziomu można kombinować w walce ze zdolnościami. Walka nie jest monotonnym "to ja go tnę".
- Ciężko stworzyć naprawdę kiepską mechanicznie postać, jednocześnie optymalizacja postaci jakoś łatwiej przychodzi.
- Ktoś powie, że 7 klas postaci z zaprojektowanymi dwoma konceptami na każdą (czyli 14 konceptów postaci) to mało w erpegu. Wskażcie mi grę, w której 14 różnych od siebie konceptów na postacie, w regułach gry są zbalansowane i porównywanie przydatne w grze.
Jesli oczekujesz dobrej zabawy przy macie, figurkach i pokonywaniu potworów - D&D 4.0 jest dla ciebie
Jeśli oczekujesz większej róznorodności, kombinatorstwa optymalizacyjnego oraz nie narzekasz że od 6+ poziomów postaci gra jest "Casters & Dragons" - D&D 3.0/3.5 jest dla ciebie
Jeśli oczekujesz zaś generic (classic?) fantasy - wybierz inną grę.
-
- Marynarz
- Posty: 303
- Rejestracja: piątek, 16 lutego 2007, 14:55
- Numer GG: 4382272
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Kontakt:
Re: Nowy w grach fabularnych.
Do drugiej edycji wyszły bardzo fajne "Splądrowane krypty", w których jest parę przyjemnych przedruków z pierwszej edycji. Poza tym, polecam z czystym sercem kampanie "Ścieżki Przeklętych".Solarius Scorch pisze:Niestety, akurat na oryginalnych przygodach do Warhammera się nie znam. No, z wyjątkiem klasyka klasyków, czyli kampanii pt. "Wewnętrzny Wróg", ale ona była do pierwszej edycji i trzeba by przystosowywać ją ręcznie...VstrokeX pisze:A jaki scenariusz możesz polecić?
@EDIT
Tutaj znalazłem drugą edycje i jest tam napisane, że potrzeba jedynie tej jednej książki oraz kilku kości do gry więc nie powinno być problemu
Potrzebna tu pomoc specjalisty!
Z prostych mechanicznie gier, warto zainteresować się WoDem chociażby. Jak nie lubię, tak nie można mu odmówić prostej mechaniki
-
- Szczur Lądowy
- Posty: 2
- Rejestracja: niedziela, 22 września 2013, 23:34
Re: Nowy w grach fabularnych.
2. Podręcznik wystarczy ale warto się również zaopatrzyć w bestiariusz. Bolączką Warhammera jest cennik wzięty z sufitu, możesz więc poszukać różnych opracowań autorskichVstrokeX pisze: 1. Czy jest to dobra gra i przyjemnie się w nią gra?
2. Czy poradnik mistrza gry wystarczy by zagrać, czy bestiariusz i poradnik gracza również jest wymagany?
3. Jakie akcesoria oprócz księgi potrzeba by zagrać? (jakie mapy, jakie kości itd.)
4. Czy jest to dobra gra dla początkujących zarówno graczy jak i mistrzów gry?
3. 2 kości dziesięciościenne - rzuty są procentowe
4. Od Warhammera zaczynałem i jakoś wyszło. W przypadku początkującego mistrza gry polecam różne almanachy.
-
- Szczur Lądowy
- Posty: 8
- Rejestracja: środa, 23 października 2013, 15:17
Re: Nowy w grach fabularnych.
To jaki polecacie ten scenariusz?
- Solarius Scorch
- Bosman
- Posty: 1859
- Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
- Numer GG: 0
- Skype: solar_scorch
- Lokalizacja: Cyprysowe Źródła
Re: Nowy w grach fabularnych.
VstrokeX pisze:To jaki polecacie ten scenariusz?
Diabeł pisze:Do drugiej edycji wyszły bardzo fajne "Splądrowane krypty", w których jest parę przyjemnych przedruków z pierwszej edycji. Poza tym, polecam z czystym sercem kampanie "Ścieżki Przeklętych".
-
- Pomywacz
- Posty: 57
- Rejestracja: środa, 12 czerwca 2013, 20:25
Re: Nowy w grach fabularnych.
Ja wiem że DnD powstało na zlecenie masonów. Dlatego w to nie gram
Nie mogę ci pomóc, jestem Mistrzem Gry.
- Solarius Scorch
- Bosman
- Posty: 1859
- Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
- Numer GG: 0
- Skype: solar_scorch
- Lokalizacja: Cyprysowe Źródła
Re: Nowy w grach fabularnych.
Masoni zrobiliby chyba system dobry?
-
- Marynarz
- Posty: 303
- Rejestracja: piątek, 16 lutego 2007, 14:55
- Numer GG: 4382272
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Kontakt:
Re: Nowy w grach fabularnych.
Inaczej nie pozwalałby kontrolować umysłów milionów. Ale...
Skoro D&D powstało na zlecenie masonów a D&D jest pierwszym RPG, to całe RPG powstało na zlecenie masonów... Czemu więc grasz w RPG?
Skoro D&D powstało na zlecenie masonów a D&D jest pierwszym RPG, to całe RPG powstało na zlecenie masonów... Czemu więc grasz w RPG?
-
- Pomywacz
- Posty: 57
- Rejestracja: środa, 12 czerwca 2013, 20:25
Re: Nowy w grach fabularnych.
Bo to że jedna książka jest jedna to nie znaczy że wszystkie są złe, np. Dzikie Pola są dobre, w Neuroshimie nie ma nic złego (no może oprócz szamana, ale to już moje poglądy). Wiecie, gdziekolwiek o tym nie napiszę to od razu jestem brany za trolla Nie można się dać zwariować, ale należy uważać, i tyle
Nie mogę ci pomóc, jestem Mistrzem Gry.
-
- Pomywacz
- Posty: 57
- Rejestracja: środa, 12 czerwca 2013, 20:25
Re: Nowy w grach fabularnych.
Poza tym nie wydaje mi się aby wszystkie RPG były RPG masońskimi...
Nie mogę ci pomóc, jestem Mistrzem Gry.