Strona 1 z 5

Własny system

: poniedziałek, 13 września 2004, 12:40
autor: Khazar
Mam pewien pomysł. Zróbmy na tym forum własny system autorski! Każdy będzie mógł coś dorzucić od siebie i nazywać siebie mianem "jednego z autorów systemu" :-). Podoba się pomysł? Jeśli tak, to czekam na propozycje systemu.

: poniedziałek, 13 września 2004, 13:03
autor: BAZYL
Osobiście uważam, ze robienie kolejnego superekstaraautorskiego systemu to nieporozumienie. Aby zrobić coś z czego mógłbym być w pełni zadowolony musiałby być pomysł, który zrywałby ze wszelkimi kanonami - coś rewolucyjnego i rewelacyjnego zarazem, coś, co gdyby istniało, to już dawno zostało wykorzystane.

Jednym słowem - nie da sie zrobić dobreo systemu autorskiego. Tym bardziej majac za ekipę ludzi skrzykniętych na forum - wiadomo jedna osoba nie może znać wszystkiego i wszystkich, a tu jedna osoba pozyczy fajny pomysł z jednego erpega, tam truga z innego, trzecia... czwarta... i na tym sie skończy ten system.

Za każdym razem powtarzam - system autorski jest atrakcyjny wyłacznie dla autora i tych, którzy nie mają nic lepszego do grania. Nie mówie ze są niepotrzebne, ani, ze nie znajdą sie wśród systemów autorskich perełki - niemniej - na forum nie da sie stworzyć takiego systemu...

Zreszta mozecie spróbować...

A odskakujac nieco od tematu to myśle sobie, ze zamiast tworzyć nowy system wzorujac sie podswadomie na innym, lepiej wziąść ten inny i spróbować zrobić do niego grywalny dodatek. Szansa na późniejsze "pokazanie" takiego dzieła i przyjecie go przez społeczność graczy jest dużo wieksza...

: poniedziałek, 13 września 2004, 16:47
autor: wiki-yu
BAZYL ty miałeś być zły a wszędzie tylko dobre pomysły zostawiasz :/ ech ty ty.
a co do autorskiego to kiedyś brałem nawet udział w czymś takim ale niewykonalnym jest na dzień dzisiejszy stworzenie czegoś w pełni niezależnego od innych systemów, choćby świat bazowy - tu było prawie wszystko, nawet jeśli stworzy się coś na zasadzie Morrowindowego Vanderfell to i tak pojawią się tam takie same rzeczy co wszędzie ale o zmienionych nazwach,
a ja proponuję jako dodatek BaZyLowaty zrobić jakiś pożądny świat do jakiegoś systemu :D mam nawet nazwę: TAWERNIA (hehe LoL) jednak nie zapominajmy że świat to
- mapa
- miasta
- wierzenia
- rasy
- potwory
- system polityczny
- przedmioty
- magia
- do wszystkiego choćby minimalne opisy
- ilustracje
- tona innych rzeczy które można tu dopisać
jeszcze
- fauna
- flora
- choroby
- system transportu
- w ogóle wszystko to co cię otacza a nie pamiętasz o tym na codizeń bo "to oczywiste"

i wciąż chce się komuś robić coś takiego ?
a robienia dodatków ekwipunkowych czy magicznych wg. mnie jest niewykonalne na forum bo każdy miałby inne pomysły i jeden da zwykłemu sztyletowi +10 bo jest mały i szybki a drugi wielkiemu toporowi dwuosobowemu +1 bo to i tak duży plus :D

TAWERNA RPG RPG :P

: poniedziałek, 13 września 2004, 17:38
autor: Khazar
No cóż, na Forum Actionum jakoś im to wychodzi (przynajmniej na początku wychodziło). Tyle że, jak pewnie zaraz usłyszę, "oni robili system dla żartu, bo on humorystyczny" itd, itp. To może zrobimy podobnie. System o przeciętnym "Tawerniaku", czyli oparty na życiu redakcji Tawerny RPG. Czekam na komentarze (czytaj: czekam na sprzeciw ze strony innych :P).

: poniedziałek, 13 września 2004, 18:59
autor: wiki-yu
gdzie na FA coś robiliśmy ? (jestem na tamtym forum już dość długo i nie widziałem tego chyba) może temat o czym to było ?

: poniedziałek, 13 września 2004, 19:30
autor: MAd Phantom

Na FA jest tworzony system o życiu recenzenta i redakcji CDA, a znajdziesz go tutaj:
http://www.cdaction.pl/agora/viewtopic. ... 28&start=0 - temat to "CDA PL RPG" (Czy jakoś tak) w dziale z sesjami rpg.

No dobra - pomysł z życiem redaktora to, moim zdaniem, odpada - Po pierwsze byłoby to bezczelne "pożyczenie" pomysłu z FA. Po drugie - co by tam miało być, w takim systemie? Przecież redaktorzy TRPG nie siedzą 8h/dobę w kamienicy wraz z 2 innymi redakcjami - prawie każdy mieszka gdzie indziej, a teksty piszą kiedy mają na to ochotę, (byle by tylko zmieścić się w terminie :wink: ) Więc sam żywot w redakcji już odpada... - bo nie działo by się w takim systemie nic ciekawego (nie mówię że życie re(d)aktorów jest nudne, bo zapewne nie jest - ale system o tym byłby nudny prawie na pewno) - no chyba żeby wymyślać na siłę. A poza tym byłoby to zwykłe lizustwo. :P
( A co jeszcze robią tacy Tawerniacy? Hmm... Prowadzą i grają sesje! :D - może zrobimy symulator MG :wink: - pomysł też nie byłby za ciekawy, ale przynajmniej oryginalny (chyba :D ).)
Zresztą - przy tworzeniu takiego systemu na forum zaraz zrobi się chaos i zamęt - każdy będzie chciał dorzucić coś od siebie, choćby tylko po to by się "pokazać", a zaraz całość zrobi się niespójna i nieczytelna. Żeby to miało sens i było choć trochę uporządkowane, należałoby założyć z kilkanaście tematów - jeden z mechaniką, drugi ze światem itp. i zająć tym samym lwią część forum, ale to akurat najmniejszy problem... Bo jeśli będzie to robiła grupa przypadkowych osób to ten system, i tak, na zawsze pozostanie tylko w teori - byłyby tylko niekończące się spory o zasady itp i brak mobilizacji do jakigokolweik poważniejszego działania (jak choćby zebranie wszystkiego razem i napisanie jakiegoś podręcznika...). Z dodatkiem do już istniejącego systemu byłoby, zapewne, niewiele lepiej.
Lepszym pomysłem byłoby wybrać grupę osób, któraby taki system tworzyła, a inni, poprzez pisanie w specjalny temacie, by im doradzali i podrzucali pomysły, z których autorzy mogliby (ale nie musieli :wink: ) sorzystać... - choć i to rozwiązanie , z różnych powodów, nie jest perfekcyjne to jednak miałoby jakąś tam szansę powodzenia... :wink:

: poniedziałek, 13 września 2004, 20:38
autor: Khazar
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................

: wtorek, 14 września 2004, 14:55
autor: Rashkel
Bazyl napisał:
zamiast tworzyć nowy system wzorujac sie podswadomie na innym, lepiej wziąść ten inny i spróbować zrobić do niego grywalny dodatek.

To rzeczywiście bardzo dobry pomysł, zwłaszcza że wiele systemów RPG w swoich światach ma puste plamy. Przykład: Zapomniane krainy - brak opisu ziem znajdujących się poza Faerunem. Zamiast się męczyć z tworzeniem całkien nowego systemu wystarczyłoby więc uzupełnic te puste plamy opisem krainy, kontynentu itd.

Nowe ziemie

: środa, 15 września 2004, 17:19
autor: Khazar
Rashkel pisze:BAZYL napisał:
zamiast tworzyć nowy system wzorujac sie podswadomie na innym, lepiej wziąść ten inny i spróbować zrobić do niego grywalny dodatek.

To rzeczywiście bardzo dobry pomysł, zwłaszcza że wiele systemów RPG w swoich światach ma puste plamy. Przykład: Zapomniane krainy - brak opisu ziem znajdujących się poza Faerunem. Zamiast się męczyć z tworzeniem całkien nowego systemu wystarczyłoby więc uzupełnic te puste plamy opisem krainy, kontynentu itd.
Ok, jak ma to być dodatek, to jestem za dodatkiem do Faerun. Można zrobić np. opis jakichś ziem poza Faerun (proponuję Zakharę). Akcja dodatku może też się dziać na kilka(naście) lat później, niż to opisuje podręcznik z opisem świata. Może być coś takiego:

Rok: 1392 RD (Rachuby Dolin) - Rok Powrotu
Aktualna sytuacja:
Tuigańska Horda powróciła do Faerunu. Opanowali prawie wszystkie północno-wschodnie ziemie (za wyjątkiem Wolnego Untheru, który powoli zaczyna słabnąć). Obecny khahan Hordy, Yeven Shat, zawarł sojusz w wyznawcami Kościoła Bane'a i Cyrica, to też Tuigańska Horda stała się największą potęgą od niepamiętnych czasów. Większość pozostałych państw, pod przewodnictwem Amn, Tethyru i Calimshanu, również zawarły sojusz, by przeciwstawić się Hordzie. Sojusz ten nazwano Federacją Zjednoczonego Faerun. Wielu jednak ma wątpliwości co do zwycięstwa Federacji. Dlatego też nastąpiło masowa emigracja ludności na nowe ziemie. Rozpoczęto podróż do Zakhary.

No i? Podoba się koncepcja?

: środa, 15 września 2004, 17:54
autor: BAZYL
Bosh... Piszac dodatek miałem bardziej na myśli cos innego niż opis krainy - to miałby być dodatek tematyczny - najlepiej jakaś kampania z rozwinieciami sytemu i raczej nie d20... tego świństwa już jest i tak dużo :wink:

Re: Nowe ziemie

: środa, 15 września 2004, 18:13
autor: Rashkel
Khazar pisze: Ok, jak ma to być dodatek, to jestem za dodatkiem do Faerun. Można zrobić np. opis jakichś ziem poza Faerun (proponuję Zakharę). Akcja dodatku może też się dziać na kilka(naście) lat później, niż to opisuje podręcznik z opisem świata. Może być coś takiego:

Rok: 1392 RD (Rachuby Dolin) - Rok Powrotu
Aktualna sytuacja:
Tuigańska Horda powróciła do Faerunu. Opanowali prawie wszystkie północno-wschodnie ziemie (za wyjątkiem Wolnego Untheru, który powoli zaczyna słabnąć). Obecny khahan Hordy, Yeven Shat, zawarł sojusz w wyznawcami Kościoła Bane'a i Cyrica, to też Tuigańska Horda stała się największą potęgą od niepamiętnych czasów. Większość pozostałych państw, pod przewodnictwem Amn, Tethyru i Calimshanu, również zawarły sojusz, by przeciwstawić się Hordzie. Sojusz ten nazwano Federacją Zjednoczonego Faerun. Wielu jednak ma wątpliwości co do zwycięstwa Federacji. Dlatego też nastąpiło masowa emigracja ludności na nowe ziemie. Rozpoczęto podróż do Zakhary.

No i? Podoba się koncepcja?
To musi być naprawdę wielka horda :? . Nie jestem pewien, ale zjednoczony Faerun nawet wtedy mógłby sobie poradzić bez problemu z tą hordą. Przy pierwszym najeździe tujgańskiej floty wystarczyły tylko armie ziem centralnych. Teraz mówisz o reszcie Faerunu, czyli armii z kilkudziesięciu krajów. Z drugiej strony gdyby zmniejszyć liczbę zjednoczonych krajów (coś takiego jak ignorancja przeciwnika zdarzało się nawet w naszej historii :) ). Ale ogólnie koncepcja jest całkiem niezła.

: środa, 15 września 2004, 21:48
autor: Khazar
Wiesz, nie wiadomo przecież jak daleko tak naprawdę sięgają Ziemie Hordy. Być może przez te 32 lata Horda zdążyła podporządkować sobie całe północe Kara-Tur (wiem, wiem, trochę to naciągane, ale przecież możemy przesunąć datę o np. 30-40 lat). A tam z pewnością mogli wyszkolić prawdziwą armię, jakiej Toril jeszcze nie widział. W końcu północne Kara-Tur jest mniej więcej wielkosci Faerunu. A może Horda opanowała jeszcze więcej ziem (bynajmniej nie południowe Kara-Tur - przecież emigranci musieli jakoś dostać się do Zakhary (ten, kto ma Opis Świata Zapomnianych Krain, wie o co chodzi)).

Możemy też dodać najazd na Chult i okolice przez nieznanych najeźdźców zza Wielkiego Morza. To daje kolejne zagrożenie. A teraz sobie to podliczmy:
Thuigańska Horda (większa niż kiedyś) + cały Kościół Bane'a i Cyrica + najeźdcy z okolic Maztiki = niefajna sprawa dla Faerunu :twisted:

: czwartek, 16 września 2004, 21:31
autor: Rashkel
Do Khazara.

Uparłeś się na ten pomysł z inwazją z zewnątrz. Pzyznam jednak, że pomysł mi się spodobał (trochę mi to przypomina inwazję komunizmu z lat 40-tych :D). Bardziej jednak mi zależało na opisie krainy.
Swoją drogą, nie przypominam sobie, żeby Bazyl coś wspominał o zapomnianych krainach (ja o nich wspominałem :D).

: czwartek, 16 września 2004, 21:49
autor: MAd Phantom

Do Khazara'a: Czytaj uważnie to co inni piszą, zwłaszcza jeśli z nimi polemizujesz. BAZYL nigdzie nie pisał ani o opisie krainy, ani o Zapomnianych Krainach. Dwa twoje posty wyżej napisałeś:
Khazar pisze:
BAZYL pisze: BAZYL napisał:
Jednym słowem - nie da sie zrobić dobreo systemu autorskiego.
Absolutnie się nie zgadzam! D&D, Warhammer, one były kiedyś systemami autorskimi. I proszę, jak się rozrosły. Teraz za sam Podręcznik Gracza do tych systemów trzeba zapłacić parędziesiąt złociszy.

Zupełnie nie zwróciłeś uwagi na to, że pare linijek dalej napisał że "zdażaja się perełki" czyli wyjątki od tej reguły. Poza tym te systemy powstały już dosyć dawno temu i nie miały takiej kokurencji toteż było im łatwiej... Były też tworzone wedle innych reguł niż systemy autorskie (zwłaszcza te dzisiejsze) - bardziej hmm... "profesjonalnie". Czepiam się szczegółów? Może, ale czytanie postów z którymi się polemizuje znacznie ułatwia konstruktywną dyskusję.

A wracając do tematu: Dodatek do Zapomianych Krain czy też samego D&D to nie jest dobry pomysł. Takich dodatków jest mnóstwo (oficjalnych i nie), przez co nie wymyśli się nic oryginalnego, a nawet jeśli to mało kto zwróci na to uwagę. Lepiej wybrać sobie za "podstawkę" jakiś inny system (choćby ED).
A za nim (jeśli w ogóle) zaczną się prace nad systemem\dodatkiem to trzeba by znaleź ludzi chętnych do tworzenia tzw. "głównych autorów" (i ilustratorów też by się paru przydało...) - bez tego ani rusz, będzie tylko chaos i zamęt...


Mój błąd, sory

: piątek, 17 września 2004, 11:33
autor: Khazar
Przepraszam, mój błąd, przyznaję się do tego. Wybaczcie mi, ale jestem chory (mam grypę) i trochę cienko u mnie z koncentracją. Już poprawiam swoje posty i myślę, że wszystko będzie ok. Ok?

: czwartek, 23 września 2004, 18:36
autor: Khazar
Czyżbyśmy zakończyli tworzenie dodatku? Bo jakoś tak cicho się zrobiło na tym temacie...

: czwartek, 23 września 2004, 19:37
autor: Rashkel
MAd Phantom ma rację w dwóch rzeczach.

Po pierwsze - tworzenie dodatków w D&D to chyba rzeczywiście nie jest dobry pomysł, ze względu na liczbę wydanych i stale wydawanych podręczników. Jakkolwiek pomysł z ziemiami hordy jako dodatek na wlasny użytek mógłby się sprawdzić.

Po drugie - wygląda na to, że jest naprawdę mało chętnych (albo jestem ślepy :D ) do pisania takich prac. A do napisania czegoś takiego to 3-4 ludzi to chyba za mało.

Jeśli chodzi o inne systemy, to jestem za Earthdawnem. Ze względu na to, że system ten wydaje się upadać(prawdopodobnie wyjdą jeszcze 2 dodatki). A jest to moim zdaniem jeden z najlepszych, jakie się pojawiły w tym kraju.