![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Trampki
Bestia szarżowała na niego wzbijając tumany kurzu. Przyzwał goblina w nadziei na chwilowe powstrzymanie jej natarcia, po czym zaczął gromadzić mana do zaklęcia zdolnego wyeliminować to zagrożenie. Nagle, jego oczy rozszerzyły się z przerażenia. Bestia, zdając się nie zauważać małego, wrzeszczącego goblina, przebiegła po nim i kontynuowała swoją szarżę. Mag wiedział, że jest już za późno na zaklęcia i tylko zamknął oczy w oczekiwaniu na śmierć... "Trample", znane również jako "tratowanie" lub bardziej dowcipnie, "trampki" to bardzo stara umiejętność. Stara jak sam Magic, bowiem pojawiła się już w edycji Alpha- pierwszej edycji Magic'a. Założenia tratowania są jasne i proste, ale najwidoczniej nie pomogło to bohaterowi powyższego akapitu :P. Ale czy rzeczywiście działanie tej zdolności jet takie banalne? Okazuje się, że nie! Dla niektórych gaczy jest ono nawet całkowicie niezrozumiałe. Piszę ten artyjuł w nadziei na poprawienie losów ludzkości. Chociaż pewnie i tak skończy się na tym, że po prostu paru graczy więcej zrozumie pełne działanie trampek :P. Tłumaczenie działanie przeprowadzę na podstawie Magic Comprehensive Rules: <502.9a Trample is a static ability that modifies the rules for assigning an attacking creature’s combat damage. A creature with trample has no special abilities when blocking or dealing noncombat damage. (See rule 310, “Combat Damage Step.”) Tratowanie jest umiejętnością statyczną (czyli "niekatywowaną" ;-)), która modyfikuje zasady przydzielania bitewnych obrażeń od atakujących stworów. Trample nie ma znaczenia dla obrażeń innych niż bitewne. Już tutaj znajduje się odpowiedź na dziwnie częstą pomyłkę początkujących graczy. Ta umiejętność modyfikuje tylko sposób zadawania obrażeń przez stwory atakujące. Nie ma żadnego wpływu na zachowanie naszych blokerów. 502.9b The controller of an attacking creature with trample first assigns damage to the creature(s) blocking it. If all those blocking creatures are assigned lethal damage, any remaining damage is assigned as its controller chooses among the blocking creatures and the defending player. When checking for assigned lethal damage, take into account damage already on the creature and damage from other creatures that is to be assigned at the same time (see rule 502.9e). The controller need not assign lethal damage to all blocking creatures but in that case can’t assign any damage to the defending player. Kontroler atakującego stowra w trampkach (:P) wpierw przydziela obrażenia do stwora (-ów) blokującego go. Jeśli przydzieli wszystkim blokerom śmiertelne obrażenia (równe ich wytrzymałości pomniejszonej o obrażenia, które stwór już otrzymał oraz te, które inne obrażenia, które zostałyby dopiero zadane w tym samym czasie, co obrażenia od naszego stworka z tramplem), może rozdzielić pozostałe obrażenia w dowolnym stosunku między broniącego się gracza i stwory blokujące naszego stworka w trampkach. Nie ma obowiązku przydzielania śmiertlenych obrażeń wszystkim blokerom, ale wtedy nie można też przebić żadnych obrażeń do broniącego się gracza. Przykład: Nasz stwór 4/4 z trample i 1/1 bez trample atakują. Przeciwnik dysponuje stworkiem 5/5, który może blokować dowolną ilość stworów. Blokuje obu naszych. My w odpowiedzi rzucamy na niego Shock'a za 2 obrażenia. Przystępujemy teraz do rozdzielania obrażeń bitewnych. Na wrogim stworku 5/5 znajdują się 2 obrażenia od Shock'a, 1 od naszego stworka 1/1. Nasz 4/4 aby zadać mu śmiertelne obrażenia musi zadać 5-2-1=2 obrażenia temu stworkowi. Pozostałe 2 mogą już zostac przydzielone przeciwnikowi. (Czy was nie wkurzają te "obrażenia" na każdym kroku? :P) 502.9c If all the creatures blocking an attacking creature with trample are removed from combat before the combat damage step, all its damage is assigned to the defending player. Jeśli wszystkie stwory blokujące kreaturę z tratowaniem zostaną w jakiś sposób usunięte z walki przed fazą zadawania obrażeń, wszystkie obrażenia, które ten stwór może zadać są przydzielane broniącemu się graczowi- tak jakby w ogóle nie został zablokowany. 502.9d Assigning damage from a creature with trample considers only the actual toughness of a blocking creature, not any abilities or effects that might change the final amount of damage dealt. 502.9e When there are several attacking creatures, it’s legal to assign damage from those without trample so as to maximize the damage of those with trample. Przykład, którego własną wersję, poszerzoną o Shock'a, podałem wyżej. 502.9f Multiple instances of trample on the same creature are redundant. Jasne i logiczne- posiadanie dwóch i więcej umiejętności trample na tym samym stworze nic więcej nie daje. Jeszcze od siebie wyjaśnię jeden problem. Kontrowersje czasem budzi sytuacja, w której stwór w trampkach jest blokowany przez stwora z odpowiednią protekcją. Otóż, i do takich stworów można przydzielić obrażenia ze źródeł, przed którymi mają ochronę. Później po prostu te obrażenia są preventowane- anulowane. Dla działania trample zaś liczy się tylko akt przydzielenia obrażeń, nie zaś ich faktyczne zadanie. Czyli innymi słowy, kiedy, dajmy na to, zielony stwór 3/3 z trample jest blokowany przez kreaturkę 2/2 z ochroną przed zielonym, to przydzielone jej mogą zostać 2 obrażenia i jedno obrażenie zostanie dla broniącego się gracza. W ten sposób gracz ten straci jeden punkt życia, a jego bloker zostanie nietknięty. To by było na tyle :-). Życzę szczęścia w tratowaniu wrażych stworów!
Autor:Asthner email: asthner.kubi@wp.pl
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |