Któż z nas nie chciałby choć na chwilę wrócić do szkolnej ławki, a po lekcjach spędzić całego popołudnia na podwórku? Gra wydawnictwa Asyncron Games pozwala nam, niestety tylko na to pierwsze, przy okazji będąc grą pamięciową z kilkoma oryginalnymi elementami.
W kompaktowym pudełku, znajdziemy sześć tabliczek ponumerowanych od jednego do sześciu, dwustronny kafelek nauczycielki, kostkę sześcienną, znaczniki błędnych odpowiedzi oraz instrukcję w kilku językach. Elementów jest niewiele, ale są one wykonane w trwały sposób. Parę słów należy się oprawie graficznej, która sprawia wrażenie lekko groteskowej, choć ogranicza się właściwie tylko do żetonu nauczycielki.
Rozgrywka w Copié Collé rozpoczyna się od rozdania graczom kolejnych tabliczek z numerami, które następnie należy zakryć. Gracz z jedynką jako pierwszy rzuca kostką i musi wymienić swoją tabliczkę na tę, która przedstawia wylosowany wynik, czyli ściągnąć
prawidłową odpowiedź do zadania. Rolą gracza, posiadającego dobrą tabliczkę, jest przekonanie przeciwnika, że odpowiedź której szuka znajduje się w posiadaniu kogoś innego. Gdy aktywny gracz się pomyli, ten który posiada prawidłowy wynik, musi zgłosić ten fakt, co wiąże się z przyznaniem ściągającemu i podpowiadającemu żetonów, błędnej odpowiedzi.
W przypadku, gdy na kostce wypadnie wynik, który posiadamy na tabliczce przed sobą, mogą nastąpić dwie sytuacje. W momencie, gdy żeton nauczycielki skierowany jest do góry stroną poprawki grupowej, wszystkie tabliczki przesuwane są o jednego gracza w lewo. Natomiast, gdy stroną aktywną jest odpowiedź ustna, gracz musi podać działanie matematyczne przedstawione na jego tabliczce, a pozostali muszą jak najszybciej położyć na niej rękę i podać poprawną odpowiedź. W zależności od liczby graczy, ci z najlepszym refleksem, będą mogli pozbyć się karnych znaczników. Za każdym razem po użyciu żetonu nauczycielki, jest on obracany na drugą stronę.
Partia kończy się po rozdaniu wszystkich znaczników błędnej odpowiedzi. Standardowo używa się osiemnastu ich sztuk, ale do gry dołączono spory zapas, który pozwala na wydłużenie rozgrywki.
Do sprawdzonej formuły użytej w Copié Collé, wprowadzony został element blefu oraz urozmaicenie w postaci żetonu nauczycielki. O ile próby wprowadzenia przeciwnika w błąd zostały wplecione w udany sposób, to wspomniany kafelek udał się już tylko połowicznie. Nie można mieć zastrzeżeń do strony z poprawką grupową, natomiast przy odpowiedzi ustnej, od razu wiadomo, jaki wynik trzeba podać, gdyż widnieje on na kostce.
Niestety, gra sprawdza się najlepiej w przypadku rozgrywki w maksymalnym gronie. Przy mniejszej liczbie graczy, część tabliczek staje się neutralna i nie podlega zasadzie przesuwania, w przypadku poprawki grupowej. Wtedy też, zostaje ograniczona możliwość blefowania.
Copié Collé to tytuł dość ciekawy jak na prostą grę pamięciową. Dzięki przystępnej tematyce i kilku dobrych pomysłach na odświeżenie gatunku, może się podobać. Na imprezach czy w przypadku spotkań ze znajomymi, sprawdzi się wyśmienicie, ale trzeba pamiętać o tym, że im więcej osób zasiądzie do stołu, tym lepiej.
Plusy:
- mechanizm blefowania,
- proste zasady,
- sympatyczna tematyka.
Minusy:
- nieprzemyślana zasada odpowiedzi ustnej,
- w mniejszym gronie gra się gorzej.
Tytuł: | Copié Collé |
---|---|
Autor: | Jérôme Boullonnois |
Wydawca: | Asyncron Games |
Rok: | 2011 |
Liczba graczy: | 3-6 |
Czas gry: | 15 minut |
Ocena: | 4- |
Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz