KOMBinatoryka, część 1

words_of_worship

Magic: the Gathering jest grą wymagającą umiejętności przewidywania oraz stra­te­gi­czne­go myślenia. Bez tego nie osiągnie się zbyt wiele. Z grą tą związana jest jednak jeszcze jedna umiejętność, która w skrajnych przypadkach może nawet zastąpić obie powyższe. Jest nią zdolność wyszukiwania kart, które w połączeniu ze sobą robią dużo więcej niż oddzielnie. Innymi słowy jest to umiejętność znajdywania komb. Poniższy tekst ma na celu przybliżenie Wam kilkunastu mniej lub bardziej znanych kombinacji. Mam nadzieję, że choć niektóre z nich przypadną Wam do gustu. A, i jeszcze jedno. Może kogoś będzie razić nagminne używanie przeze mnie słowa nieskończony. Ale kiedy liczby idą w grube miliony, to wolę to słówko niż rozpisywanie się…

Na początek coś prostego… Co powiecie na nieskończone życie?

Najpierw przedstawienie głównych aktorów:

Words of Worship 2W
Enchantment
1: The next time you would draw a card this turn, you gain 5 life instead.

Yawgmoth’s Bargain 4BB
Enchantment
Skip your draw step.
Pay 1 life: Draw a card.

Działanie jest proste. Płacimy jedno życie, aby dobrać kartę z Yawgmoth’s Bargain, a następnie za pomocą Words of Worship zamieniamy tę kartę na życie. Mamy cztery punkty życia za jedną mana. No dobrze, powiecie zapewne, ale miało być kombo na nieskończone życie, a tu ilość uzyskanego życia jest ograniczona ilością dostępnej mana. Wystarczy jednak dodać do tej kombinacji jakiś mana engine (mana engine to popularna nazwa komb generujących nieskończoną mana) i problem znika.


transcendence

Przejdźmy dalej. Tym razem przedstawiona kombinacja zapewni nam może nie tyle nieskończoną ilość punktów życia, co życie nie kończące się. Jaka to różnica? Zaraz zobaczycie.

Transcendence 3WWW
Enchantment
You don’t lose the game for having 0 or less life. When you have 20 or more life, you lose the game. Whenever you lose life, you gain 2 life for each 1 life you lost. (Damage dealt to you causes you to lose life.)

Sulfuric Vortex 1RR
Enchantment
At the beginning of each player’s upkeep Sulfuric Vortex deals 2 damage to that player. If a player would gain life that player gains no life instead.

Co się dzieje, kiedy zdołamy wprowadzić oba enchantmenty na stół? Vortex zacznie zadawać wszystkim graczom obrażenia. Nasze straty będzie usiłowało zrekompensować Transcendence, bezskutecznie, ponieważ Vortex zabrania zyskiwania życia. Dzięki temu możemy bez obawy zejść poniżej jednego punktu życia – śmierć poniesiemy tylko, jeśli nasze życie stanie się równe dwudziestu punktom, a to jest niemożliwe jak długo na stole jest Vortex. Przeciwnicy na szczęście nie mają tego luksusu…


Następne kombo jest jeszcze prostsze. Rónież zapewnia nam nieśmiertelność.

Pariah 2W
Enchant Creature
All damage that would be dealt to you is dealt to enchanted creature instead.

Dawn Elemental WWWW
Creature – Elemental
Flying
Prevent all damage that would be dealt to Dawn Elemental.
3/3

Chyba nie trzeba nic tłumaczyć?


pariah

Następne kombo przedstawię w dwóch wersjach. Pierwsza zapewnia nam nieskończone życie (tym razem naprawdę), druga już z życiem nie ma nic wspólnego. Za to pozwala nam dobrać całą bibliotekę oraz zabić przeciwnika na kilka sposobów.

Najważniejszym składnikiem tego komba jest:

Aluren 2GG
Enchantment
Any player may play creature cards with converted mana cost 3 or less without paying their mana cost any time he or she could play an instant.

Następna potrzebna karta to Cavern Harpy. Wprawdzie można ją zastąpić inną, ale harpia za to działa w obu wariantach tej kombinacji.

Cavern Harpy UB
Creature – Beast
Flying
When Cavern Harpy comes into play, return a blue or black creature you control to its owner’s hand. Pay 1 life: Return Cavern Harpy to its owner’s hand.

Aby uzyskać dowolną ilość punktów życia, do powyższych kart należy dołączyć:

Contemplation 1WW
Enchantment
Whenever you play a spell, you gain 1 life.

Aby uruchomić kombo, należy przede wszystkim wprowadzić do gry Aluren. Następnie Contemplation. Gdy już mamy oba enchantmenty w grze, zagrywamy Cavern Harpy (za darmo dzięki Alurenowi). Zyskujemy za to 1 punkt życia. Kiedy harpia wchodzi do gry, uruchamia się jej zdolność (When Cavern Harpy comes into play, return a blue or black creature you control to its owner’s hand.). Za jej pomocą wracamy harpię do ręki. Ponownie ją zagrywamy, dzięki czemu zyskujemy kolejny punkt życia. Ponownie wracamy ją do ręki. Można powtarzać do znudzenia…

Tutaj istnieje dużo wydajniejsza karta od Contemplation. Jest nią Soul Warden.

Soul Warden W
Creature – Cleric
Whenever another creature comes into play, gain 1 life.
1/1

I tak nasza harpia pozwala zrobić sobie nieskończoną ilość życia. Za to Wardena możemy dzięki Alurenowi również zagrać za darmo, co z Contemplation nie było możliwe.

Dzięki dla dragoniana.


sirewood_savage

Drugi wariant tego komba zamiast kontemplacji używa Wirewood Savage:

Wirewood Savage 2G
Creature – Elf
Whenever a Beast comes into play, you may draw a card.

Zagrywanie w nieskończoność harpi pozwala nam dobrać wszystkie karty z biblioteki. Teraz najłatwiej zabić przeciwnika za pomocą kart ze scourge’ową umiejętnością Storm. Na przykład:

Tendrils of Agony 2BB
Sorcery
Target player looses 2 life and you gain 2 life.
Storm (When you play this spell, copy it for each spell played before it this turn. You may choose new targets for the copies.)

Zagranie w tym momencie powyższej karty owocuje powstaniem gigantycznej liczby jej kopii. Nawet, jeżeli przeciwnik sam ma kombo na nieskończoną ilość życia, nie oprze się takim argumentom…

Asthner Opublikowane przez:

37 komentarzy

  1. BAZYL
    22 września 2004
    Reply

    Podejrzewam,

    że większosć z tych kombosów wynika bardziej z tego, iż nikt z twórców Magica już nad nim na dobrą sprawe nie pamuje 😉
    To nie zmienia jednak faktu, że gra coraz bardziej upodabnia sie do… szachów – w sensie wymaga głębszego pomyślunku 😉

  2. wiki-yu
    22 września 2004
    Reply

    masz

    chyba w tym miejscu rację, jednak i tak wolę warcaby czy szachy od MtG (tamte dwie gry są dużo tańsze od MtG co daje im olbrzymią przewagę)

  3. Asthner
    23 września 2004
    Reply

    Komba

    Co do niepanowania nad rozwojem gry- i tak, i nie. ;P Komba, które odnalazłem są ciekawe, ale nie tak zabójcze, żeby grę destabilizowały. Jeśli coś takiego się jednak dzieje, zwykle odpowiedzialna za nie karta nie żyje długo… ;P Wszystko jest więc w porządku.
    O szachach się nie wypowiem, bo nawet zasad nie pamiętam. ;P

  4. Jurij
    25 września 2004
    Reply

    Diagnoza

    eeeee………niekiepskie……….LOL

  5. SpellCaster
    3 października 2004
    Reply

    Fajne

    Fajne, fajne. Pozwólcie , że dodam własne kombo :

    Jest to nie takie super kombo jak napisane powyżej , ale umożliwia zdobycia potężnej kreaturki, a mianowicie potrzeba nam dwóch kart:

    Mistform Ultimus 3,Blue:
    Illusion Legend
    Mistform Ultimus is every creature type.

    Alpha Status 2 Green:
    Enchant creature
    Enchanted creature gets +2/+2 for each other creature in play that shares a creature type with it.

    Działanie : Nakładając Alpha status na Misforma swtarzamy sytuacje, że dostaje +2/+2 za każdą kreaturkę w grze, która jest tego samego typu co ona, a że Mistform Ultimus , jest każdym typem kreatury w grz, dostaje on +2/+2 za każdego monstera na stole ! Przydatne zwłaszcza, jak przeciwnik gra dużą liczbą słabych i tanich monstrów np. goblinów ( jak mój brat kiedyś, ale doprowadzałem go tym kombem do szału, więc zmodyfikował lekko talię.) . Mój osobisty rekord – Mój Mistform Ultimus miał + 27/+27 he, he, he ! (okrótne ale skuteczne).

  6. Gobek
    5 października 2004
    Reply

    A gdzie czerwoni?

    nie jest źle z tymi kombami ale może coś dla czystej czerwieni?

  7. Asthner
    17 października 2004
    Reply

    Czerwoni…

    Może kiedyś. Ciężko strasznie mi napisać kolejną część- nadmiar materiału mam. 😛 Było chyba jednak coś z wygraniem w drugiej turze, praktykowanym przez pobanowany już deck GobVantage…

  8. Hipis
    7 listopada 2004
    Reply

    Szczerze

    mówiącm to te combosy są kiepskie… Nikt nie gra takimi kartami, (procz Aluren Combo Deck), poniewaz sa zbyt ryzykowne i nie mozna oprzec calego decka na kombie Dawn Elemental+Pariach…dlaczego?? bo jest 100tysiecy rzeczy ktore sciagaja Elementala ze stalu i nie musza mu zadac damage. Trandescence+Vortex??-zanim wystawisz oba te enchantmenty najprawdopodobniej bedziesz juz martwy…. Ten post jak najbardziej nie jest jakims wrzutem w strone Twojej osoby, chce tylko wytlumaczyć iż komba w ktore trafiles sa stradznie dziecinne i trudno uwierzyc aby ktos tak naprawde nimi kiedykolwiek gral, Mam na myśli iż strasznie prosto w porownaniu do prawdy ukiazałeś istote Magica.

  9. Riveaz
    18 listopada 2004
    Reply

    Jedno z (nie)zliczonych komb

    Może i nie jest to jakieś niezwykłe kombo, ale potrafi uprzykrzyć innym graczom życie. Oto „składniki” do niego potrzebne:
    Megrim ( aha, podam jedynie tłumaczenie umięjętności tych kart, gdyż dawno nie miałem w łapkachj obu składników do onego komba potrzebnych) „Za każdym razem,gdy gracz wyrzuca kartę z dłoni, otrzymuje jeden obrażeń”. I drugi
    Pulse of the dross ” Gracz wybiera z dłoni trzy karty, z pośród tych trzech wybierasz jedną. Gracz wyrzuca tą kartę. Jeśli ma na dłoni więcej (lub mniej -nie pamiętam) kart od ciebie, Pulse of the dross wraca na ręke.
    Proste, nie?

  10. Vigo
    22 listopada 2004
    Reply

    1dmg+return

    Dawno nie grałem i nie pamiętam nazw,ale to odparcie zarzutu że Mtg to musi być dorgą sprawą. Potrzebuujemy ench. creat. (gdy krit zadaje obr. przeciwnikowi to wraca mu dowolną kreature) i krita zadającego obrażenia w gracza np: Prodigial sorcerer. tapujemy zadając 1 dmb i wracamy mu dowolań kreaturę. Proste, skuteczne i tanie. 2 takich na stole i robi się ciepło. ps trzeba im podpakować defensywę żeby nie padali jak muchy.

  11. Vigo
    22 listopada 2004
    Reply

    do poprzedniego

    tym ench creat. to ma byc Sigil of Sleep

  12. SceNtriC
    18 grudnia 2004
    Reply

    A oto moje kombo

    Conjurer’s Bauble + Salvaging Station + Leonin Elder

    Przez cały czas Salvaging Station ściąga z grobu Conjurera (a Leonin Elder produkuje nam życie), a Conjurer wędruje znowu na grób, potrzebną później kartę, bierze do biblioteki i ciągniemy kartę.

  13. Ryju
    20 grudnia 2004
    Reply

    trochę krytyki

    uważam że te comba zamieszczone przez recenznta w tym dziale są, jakby to powiedzieć,
    lamerskie…
    Po pierwsze, zuważyłem że każdy combos musi zwierać echatmenta lub enchant creatura, a nie widziałem jeszcze ani jednej talii bez niszczarek tychrze kart, więc w skrucie „kupa”
    Next, combos z charpią jest błędny, ponieważ harpia której niestety nie można sobie wracać na ręke jest „kolorowa” i nie zalicza się do kolorów „niebieski” lub „czarny”. tym rzem „dupa”
    Teraz już ostatnie – chciałbym zuważyć że więkrzość kart jest tak starych że mało kto je posiada (najwyżej jacyś maniacy), więc niwiele osób będzie miało pożytek z tych rad.
    PS: Nie uważajcie mnie za jakiegoś antymagicowca czy lamera, ponieważ sam zbieram te karty od kilku lat i znam sie troche na tym…

  14. wuwu
    7 stycznia 2005
    Reply

    moje pierwsze combo

    jakie ujrzłem w Mt:G – to był : Horseshoe Crab, 2U, za U:odtapowanie kraba na to rzucamy Hermetic Study – strzał za tapniecie krita i jeszcze na dokładke Sigil of Sleep – do tego jeszcze dużo niebieskich lądów na stole 🙂

  15. TomAsh
    22 lutego 2005
    Reply

    koment

    Ryju – harpia jest niebieska, tak samo jak jest czarna, jak najbardziej mozna ja wrocic na reke; zreszta stanowi o sile popularnego do dzis decku aluren;
    reszta comb – kiepska, z powodow opisanych powyzej.

  16. Wapster
    13 marca 2005
    Reply

    !

    Fakt że większość tych kombosów jest taka sobie. Mogło sie znaleść jeszcze komob z terski czyli Words of Wind + Argothian Enchantress + Exploration. Może też Isochron Scepter+ Orim’s Chant czy Krak-Clan Ironworks + Myr Incubator + (opcjonalnie) Goblin Charbelcher. Z decków obudowanych na kombach wymienie Life oparty na kombie Daru Spiritualist+ Shaku + Starlit Sanctum
    Jednak obecnie większość combodecków zalicza się do funu, a to z powodu karty zwanej Cranial Extraction która każde kombo popsuje.

  17. Zdzichu
    1 maja 2005
    Reply

    Kombo!!

    Nie pamitetam juz jak sie kartki nazywaly bo dawno w to nie gram, ale to kobo to byl wymiot, potrzebujemy:
    1. Kreaturka: Zadaje dmg jak usuniesz z niej countera +1/+1
    2. Wampirek jakis (nie pamietam, chyba Vampiric Tutor czy jakos tak) jak krit zadaje dmg to dostaje +1+1 countera. = rozjeb wsyzstrkiego, chyba rozumiecie.

  18. Lance "Casper" Deathunter
    2 maja 2005
    Reply

    kombo?

    ja też mam komba

    składniki:

    -Pemmin’s Aura (Enchant creature
    U: Enchanted creature gains flying until end of turn.
    U: Enchanted creature can’t be the target of spells or abilities this turn.
    U: Enchanted creature gets +1/-1 or -1/+1 until end of turn.

    -Marrow-Gnawer (Creature Rat Rogue
    All Rats has fear.
    T, sacrifice rat: put X 1/1 balck rat token into play, where X is the number of Rats in play)

    Rzucamy Marrowa, na niego Aurę i potrzebujemy poza nim jeszcze 2 szczury i odrobinę many i mamy od groma kritów na stole :D:D

  19. SceNtriC
    11 maja 2005
    Reply

    Do Zdzicha

    To kombo to Triskelion + Mephidross Vampire i stanowi o sile decku zwanego Tooth and Nail. Dodatkowo ga się tam czasami jeszcze Kiki-Jiki, które kopiuje wampira i zabijamy triskiem przeciwnika. Innym kombem z tej talii jest Platinum Angel + Leonin Abunas, które zapewnia nam nieśmiertelność do czasu zagrania jakiegoś removalu na Abunasa 🙂

  20. szulu
    13 czerwca 2005
    Reply

    komba;]

    w magica nie gralem juz dosc dlugo ok 1,5 roku nie znaczy jednak ze zapomnialem juz jak sie gra;];]
    wypadlo mi jednak z pamieci kilka nazw 🙂
    za jedno z najlepszych komb uwazam zestawienie entomb+reanimate/exhume:):) jest to podstawa dosc starego decku zwanego reanimatorem:)
    mianowicie chodzi o to ze: entomb kosztujacy jedna czarna mane rzucony w 1 turze pozwala nam wyszukac dowolna karte z decku i wrzucic ja do grobu:P:P
    natomiast rzucony w drugiej turce reanimate/ exhume pozwala wyciagnac danego krita na stol…
    kombo moze przestarzale i nie wnosi nic nowego, ale jest napewno lepsze od komba na nieskonczona liczbe zyc:P:P ze wzgledow oczywistych(cena,szybkosc i latwosc zagrywania)

    pozdrawiam

  21. Saki
    18 sierpnia 2005
    Reply

    Komba

    te i tak wszystkie są do bani, bo choćby grając z dobrą kontrolką gówno dadzą. I trzeba wszystkie potrzebne karty dociągnąć. Najlepiej grać kartami dobrymi same w sobie

  22. Siupek
    19 sierpnia 2005
    Reply

    Saki

    ma rację wg. mnie

  23. Gracz
    19 sierpnia 2005
    Reply

    Moje ulubione kombo to

    Sakiko, Mother of Summer + dowolny „grubasek” z tramplem, flayingiem, protectionem, albo „can’t be blocked”. Można też dodać Mephidross Vampira.

  24. rav
    30 sierpnia 2005
    Reply

    I znowu „Dziecinne kombo”

    Jeden z moich najciekawszych kombosów to:
    staff of domination + virdian joiner + [cośtam] gauntlets = nieskończona zielona mana.
    Działa to tak – uwzbrajasz elfa w rękawiczki (gauntlets), co zmienia go w potwora 5/4 i nieodtapującego się. Jedną z opcji staff of domination jest odtapowanie krita za 4 many. Zatapowanie elfa daje ilość many równą jego sile, czyli 5, a za 4 many możemy go odtapować. Proces powtarzasz tak długo jak sobie tylko wymarzysz i za każdym kolejnym razem zostaje ci 1 mana wolna. Mocną stroną tego comba jest wysoka dostepność kart do niego potrzebnych (tylko 1 tani rar i dwa zwykłe commony). Słabą stroną jest to, że kombo składa się z aż trzech kart, w tym 2 artefaktów, które można łatwo zniszczyć:(

  25. jolek
    16 września 2005
    Reply

    KARTY

    CZy nie wiecie gdzie można znaleźć tłumaczenie do tych kart.U mnie z anglikiem cieno i nie wiem jaka karta co robi?!?!!?!?!?!?

  26. xxx
    2 października 2005
    Reply

    Karty

    Kumpel mi mówił kiedyś że sa karty po polsku ale są mało warte. I jeszcze nie widziałem żadnej na oczy

  27. Cyzu
    7 października 2005
    Reply

    Inny kombik

    Takie proste kombo, polegające na tym, że jesli masz wiecej kritow niz preciwnik masz je wszystkie 😛 A więc Standardize => Peer Pressure
    I już 🙂

  28. Saturos
    4 listopada 2005
    Reply

    Spoko…

    Faaajnie… To kombo z harpią mi się przyda, ale

    a) kombo z Words jest kiepskie
    b) z trancendence (chyba) nie działa, bo jest jakiś ruling co do tego, połowa z komb wypisanych przez komentujących też jest lipna, a z Pariahem to chyba najstarsze kombo świata:D

  29. Władysław Jagiełło
    17 grudnia 2005
    Reply

    SUPER KOMBO

    mam super kombo: wystawiasz shield of kaldra i ekwipujesz platinum angela. dzieki temu angel i shield są niezniszczalni, a dzieki ability angela, nie przegrasz gry a przeciwnicy jej nie wygraja, aby polepszyc kombo mozemy tez zaekwipowac aniola w neurok stealsuit. wtedy nikt nam nic nie zrobi. (chyba,ze najpierwzdejmie neuroka, pozniej nakaze kontlorelowiposwiecic jeden artefaktlub drugi, ale i tak ten kombo wymiata)

  30. EZ
    28 stycznia 2006
    Reply

    okrutna prawda

    Niestety, część z komb tutaj pokazanych ma bardzo małe szanse na sukces, nie pamietam sytuacji zebym pozwalał trzymać przeciwnikowi na stole dwa wredne enchanty przez wiecej niz 2-3 tury myśle a wiem to troche ze swojego doświadczenia ze najlepiej spisują sie talie oparte na jakimś ciekawym koncepcie: maja one słabe strony (na przykład na talie wracająca karty z grave’a istnieją takie karty co ja całkowice zablokuja np enchantment B „remove card (..) when put on the graveyard” ), no lae lepiej jesli cała talia odpowiada jakiejś ogólnej strategii i ma 4-6 skutecznych niekoniecznie wymiatających comb ale jest szybka, i praktycznie ze słabszego rozdania moze wyjść na prostą :p

  31. Balcer black rats
    3 lutego 2006
    Reply

    Mocne i słabe strony szczurów !!!

    Niestety jest wiele wielbicieli gryzoni , ja mam trzy talie z samych szczórów ( + landy 😉 ) . Znam ich wszystkie mocne i słabe strony (długoby wymieniac więc podam 2 [na razie ]).Ich mocną stroną jest to , że są bardzo tanie (dla graczy ubogich w swampy ), średnio kosztują 1 – 3 many , a ich słabą stroną jest to , że słabiutkie są . ( ogólnie szczury są dobrymi kartami dla początkujących ) Piszcie do mnie na e-maila lub GG . 1833419

  32. komandor_slavik
    27 lutego 2006
    Reply

    combo w szczurach

    Dwa dni temu wpadło mi do głowy takie combo… Jeśli przeciwnik ma w ręce kartę którą nie może zagrać w danym momencie i nie ma czegoś co daje shuffle na stole, zostaje zablokwany na amen :).
    Otóż mając Cloudstone Curio, jednego krita, i szczura który wraca kartę z ręki na topa jak wchodzi… sprawdźcie dalej sami!

  33. GorkandMork
    1 marca 2006
    Reply

    Proste Talie sąnajskuteczniejsze!!!

    Mam tu na myśli talie poskaładane z słabych lub średnich kart, które w sumie dają mocną całość. Ja sam gram pseudo enchantreską ( moja najdroższa karta stoi 5 zł – Verduran Enchantress), a cała reszta to prawie wszystko commony. Talia składa się w ponad 50% z enchantmetów, ale działa conajmniej dobrze! Już w 3 turze wystawiam potwora 6/6 , a wkolejnej może juz być ok 14/14. Co do komb zaprezentowanych przez redaktora, to nie są one może najlepsze, ale też znowu nie najgorsze.Tylko to pierwsze z góry mi się strasznie nie podoba.

  34. Pawex
    12 kwietnia 2006
    Reply

    Gra GRA!!

    ODPOWIE MI KTOŚ CZY TU SIE GRA???

  35. marcin_997
    26 maja 2006
    Reply

    pytanie to samo co Pawex

    czy tu sie gra czy co niech ntm ktoś wreście odp

  36. BAZYL
    7 sierpnia 2006
    Reply

    Nie, tutaj sie nie gra

    To jest tylko artykuł dla graczy, który pokazuj im jak można stosować kombinacje kart do… zwyciężania 😉

  37. tiaaa...
    28 grudnia 2006
    Reply

    ;]

    Kombo? Prosze:
    Walisz sunbeam Spellbomby i inne leczące, atak aby anrobić sobnie 30 życia.
    Wystawiasz Privileged Position, Rune Tail, Kitsune Ascendant, od razu flipujesz. Następnie rzucasz Pariah’s Shielda na dowlną kreature. Proste? Niemoze zdjąc kritera czarem, bo dział Privileged. Sflipowany Tail preventuje wszystko obrazenia, która zadane śą kreaturze. A PAriah’s Shield wszystkie obrażenia, które idą w gracza zadają danej kreaturze. Czyi przeciwnik niec nie może zrobić, chyba, że cofnie jakoś Privileged…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.